هپاتیت B نهفته در بیماران تحت همودیالیز مزمن در بیمارستان پنجم آذر گرگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت با ویروس هپاتیت B یک معضل بزرگ بهداشتی در سراسر جهان است. فرم مزمن و مخفی عفونت هپاتیت B در بیماران همودیالیزی در کشورهای در حال توسعه همچنان بالا است. هپاتیت B نهفته به معنی حضور DNA ویروس هپاتیت B در سرم در غیاب تشخیص آنتی ژن سطحی این ویروس می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع عفونت نهفته هپاتیت B در بیماران تحت همودیالیز می باشد که دارای ریسک بالاتری جهت ابتلا به این عفونت هستند.
روش بررسی
مطالعه بر روی 100 بیمار دیالیزی که حد اقل هفته ای دو نوبت در بیمارستان پنجم آذر گرگان دیالیز شده و به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. تمامی بیماران واکسیناسیون کامل علیه HBV را دریافت کرده و در سه ماهه اخیر HBsAg منفی بودند. سپس cc10 نمونه پلاسما بیماران، به منظور جداسازی و شناسایی HBVDNA با استفاده از روش PCR کیفی به آزمایشگاه ارسال شد.
یافته ها
48% از بیماران مذکر و 52% آن ها مونث بودند متوسط سن بیماران 60/54 سال بوده و به طور متوسط 48 ماه تحت همودیالیز قرار داشتند. در بین تمامی 100 بیمار همودیالیزی که مورد مطالعه قرار گرفتند و HBsAg منفی بودند، موردی ازDNA ویروس هپاتیت B یافت نشد و میزان هپاتیت B نهفته در این افراد صفر درصد می باشد.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر عدم وجود هپاتیت B نهفته در افراد تحت همودیالیز شهر گرگان و هم راستا با برخی مطالعات بوده واین امر با توجه به واکسیناسیون کامل بیماران تحت همودیالیز علیه HBV قابل توجیه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1040346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!