بررسی نقش عوامل فردی و اجتماعی بر روی شاخص سطح مشارکت بهره برداران در طرح های حفاظت از آب و خاک در منطقه اوارد شهرستان بهشهر

پیام:
چکیده:
نظر به این که امروزه مشارکت به یک جز اجتناب ناپذیر از طرح های حفاظت از آب و خاک و آبخیزداری تبدیل شده است، بنابراین لازم و ضروری است که عوامل تاثیرگذار و موثر بر روی این فرآیند را شناسایی کرد. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری مورد بررسی گروه بهره برداران ساکن در 11 روستا موجود در حوزه آبخیز اوارد شهرستان بهشهر (2695n=) بودند که با استفاده از رابطه کوکران و روش نمونه گیری تصادفی 219 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن بر مبنای نظر متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آزمون کرونباخ آلفا در 20 نمونه، خارج از جامعه آماری مورد ارزیابی قرار گرفت و معادل 83/0 به دست آمد، پس از تکمیل پرسشنامه ها اطلاعات طبقه بندی و با بهره گیری از آمار توصیفی و شاخص های مرکزی، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره مربع کای و برای تعیین میزان همبستگی بین متغیرها، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان می دهد رابطه میان تعداد افراد تحت تکفل، سطح تحصیلات و سطح منزلت اجتماعی با متغیر شاخص سطح مشارکت در عملیات حفاظت از آب و خاک به خصوص بندهای رسوب گیر و تراس بندی معنی دار نیست. همچنین یافته ها نشان می دهند بین متغیرهای سن، سطح نگرش نسبت به مشارکت، آینده نگری، سطح اعتماد به افراد مختلف، مشارکت در نهادهای اجتماعی و تمایل برای انجام کارهای جمعی با متغیر شاخص سطح مشارکت در عملیات حفاظت از آب و خاک، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در نتیجه به منظور حفاظت از خاک در طرح های اصلاحی در حوزه های آبخیز، همواره باید به بررسی عوامل فردی و اجتماعی و روانی تاثیرگذار بر روی این مقوله پرداخته شود تا با استفاده از پتانسیل های مشارکتی ساکنین حوزه آبخیز که همواره ضامن افزایش کارآیی طرح هاست، باعث جلوگیری از سیل و تشدید فرسایش خاک در اراضی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1041054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!