تاثیر اسپیرونولاکتون بر کاهش پروتئینوری در بیماران مبتلا به دیابت تیپ 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
نفروپاتی دیابتی، اصلی ترین و شایع ترین علت نارسایی کلیه است. در این مطالعه بر آن شدیم تا اثرات مفید اسپیرونولاکتون، به تنهایی و همراه با هیدروکلروتیازید را بر نفروپاتی دیابتی بررسی کنیم.
روش ها
این پژوهش، به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده، بر روی سه گروه 20 نفره از بیماران مبتلا به دیابت تیپ 2 دچار نفروپاتی انجام شد. به گروه نخست روزانه 50 میلی گرم اسپیرونولاکتون همراه با دارونما، به گروه دوم روزانه 50 میلی گرم اسپیرونولاکتون همراه با هیدروکلروتیازید به مقدار 25 میلی گرم روزانه و به گروه سوم دارونما همراه با هیدروکلروتیازید به مقدار 25 میلی گرم روزانه و به مدت 3 ماه داده شد. در زمان انجام پژوهش پتاسیم در فاصله ی 7 تا 10 روز اول جهت پیشگیری از هایپرکالمی احتمالی در اثر مصرف اسپیرونولاکتون اندازه گیری شد. پروتئین ادرار 24 ساعته و سایر شاخص ها در آغاز و پایان مطالعه اندازه گیری شد. سپس یافته ها با استفاده از نرم افزارSPSS، تحلیل گردید.
یافته ها
43 درصد بیماران مرد و میانگین سنی بیماران 3/8 ± 8/56 سال بود. گروه ها، از نظر فاکتورهای عمومی، همگن بودند. در پایان مداخله، تفاوت آماری معنی داری در پروتئینوری، بین گروه ها دیده شد. در گروه اول و دوم، پروتئین ادرار 24 ساعته به مقدار 200 میلی گرم در 24 ساعت، کاهش معنی داری داشت ولی در گروه سوم تغییر معنی داری مشاهده نشد. پتاسیم سرم در گروه اول، افزایش معنی داری را به میزان متوسط 26/0 میلی اکی والان در لیتر نشان داد ولی افزایش معنی داری در گروه دوم و سوم مشاهده نشد. در پایان مطالعه، به جز یک مورد با پتاسیم 7/5 میلی اکی والان در لیتر در گروه سوم، حداکثر پتاسیم سرم حین و بعد از انجام مداخله در هیچ یک از گروه ها بیشتر از 1/5 میلی اکی والان در لیتر نشد.
نتیجه گیری
این مداخله نشان داد که اسپیرونولاکتون همراه با هیدروکلرتیازید در بیماران مورد مطالعه،، تاثیر معنی داری در کاهش پروتیینوری، بدون ایجاد هایپرکالمی و عارضه ی کلیوی، داشت. بنابراین اسپیرونولاکتون می تواند به عنوان یک داروی محافظت کننده ی کلیه در نفروپاتی دیابتی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!