بررسی عوامل موثر بر فرهنگ ایمنی در کارگران صنایع فولاد استان یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرهنگ ایمنی عاملی است که به موجب آن کلیه کارکنان اعم از مدیر عامل تا کارگران ساده متعهد می شوند که سهم عمده ای در ایمنی خود و همکارانشان داشته باشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط فاکتورهای موثر بر فرهنگ ایمنی در کارگران صنعت فولاد در شهرستان یزد می باشد.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 244 نفر از کارگران صنایع فولاد صورت گرفته است. در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شد. این پرسشنامه شامل 75 سوال در مورد پرسشنامه استاندارد فرهنگ ایمنی و 6 سوال مربوط به حادثه بود. داده های جمع آوری شده پس از کدگذاری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری کای اسکوئر مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
در مطالعه صورت گرفته با توجه به آنالیز آماری انجام شده، ارتباط فرهنگ ایمنی با میزان تحصیلات و سابقه کار معنادار به دست آمد(05/0P-value<). در این پژوهش فرهنگ ایمنی با سن، وضعیت تاهل، نوع حادثه، محل درگیری بدن و پیامد حادثه از لحاظ آماری رابطه معناداری وجود نداشت. در این مطالعه بیشترین نتیجه حادثه، شکستگی و بیشترین محل درگیری که دچار حادثه شده بود اندام فوقانی بود.
نتیجه گیری
برای وصول خواسته های سیستم در زمینه ایمنی ابتدا بایستی ساختاری مناسب طرح ریزی شده و برای قرار گرفتن افراد در چهارچوب ساختاری مورد نظر تغییر فرهنگ و تغییر رفتار تواما مورد استفاده قرار گیرند. کلید واژه ها: فرهنگ ایمنی، عوامل موثر، کارخانجات فولاد
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!