اثیر تنظیم جیره های غذایی، بر اساس انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای نیتروژن، اسیدآمینه کل و قابل هضم خوراک و احتیاجات بر عملکرد مرغان مادر گوشتی

پیام:
چکیده:
به منظور تعیین تاثیر نوع جیره نویسی بر عملکرد مرغ مادرگوشتی سویه آرین، تعداد 168 قطعه مرغ مادر و 24 قطعه خروس سویه آرین به مدت 15 هفته (50 تا 64 هفتگی) و در مجموع 8 تیمار آزمایشی با 3 تکرار (7 قطعه مرغ مادر با یک قطعه خروس) در قالب طرح کاملا تصادفی به روش فاکتوریل 2×2×2 استفاده شد. در این آزمایش، عامل اول، شامل 2 سطح انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای ازت (AMEn و TMEn)‎ خوراک مصرفی، عامل دوم، شامل 2 سطح اسید آمینه کل (TAAF)‎ و قابل هضم (DAAF)‎ خوراک مصرفی، عامل سوم شامل 2 سطح احتیاجات مرغان مادرگوشتی به صورت اسید آمینه کل (TAAR)‎ و قابل هضم (DAAR)‎ بود. اثرات اصلی انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای ازت بر میانگین وزن تخم مرغ معنی دار بود (05‎/0P<). مرغ های تغذیه شده با جیره های تنظیم شده بر اساس AMEn+DAAF+TAAR و TMEn+DAAF+TAAR به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین عملکرد بر چهار متغیر وزن تخم مرغ (97‎/68 در مقابل51‎/66 گرم)، درصد تولید تخم مرغ (45‎/62 در مقابل21‎/48)، وزن توده ی تخم مرغ گرم در روز به ازای هر مرغ (1‎/43 در مقابل 99‎/31) و ضریب تبدیل خوراک (59‎/3 در مقابل 07‎/5) بودند و این اختلاف در تیمارها برای میانگین هر چهار صفت معنیدار بود (05‎/0P<). اثرات اصلی انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای ازت بر درصد تخم مرغ های قابل جوجه کشی، درصد باروری، درصد جوجه درآوری و تعداد جوجه درجه یک معنیدار بود (05‎/0P<). اثرات اصلی اسید آمینه کل خوراک بر درصد تخم مرغ های قابل جوجه کشی و درصد جوجه درآوری معنیدار بود و اثرات اصلی احتیاجات اسیدآمینه درصد تخم مرغ های قابل جوجه کشی، درصد باروری، درصد جوجه درآوری و تعداد جوجه درجه یک معنیدار بود (05‎/0P<). این آزمایش نشان داد که نوع جیره نویسی بر کل صفات عملکردی و اقتصادی مرغ مادرگوشتی تاثیرات معنی داری دارد و تنظیم جیره های غذایی مرغ های مادر گوشتی بر اساس AMEn+DAAF+TAAR موجب افزایش عملکرد تولیدی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!