مقایسه ریزنشت سمان های رزینی سلف ادهزیو و رزینی با سیستم باندینگ Etch & Rinse

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با استفاده از ترمیمهای غیر مستقیم همرنگ دندان، نقش سمان های رزینی برجسته تر شده است. برای کاهش مراحل کار و حساسیت تکنیکی، سمان های رزینی سلف ادهزیو در سال 2002 ارایه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه میزان ریزنشت سمان های سلف ادهزیو، Maxcem Elite Rely X Unicem با سمان های با سیستم باندینگ Etch&Rinse و RelyX ARC و Nexus3 در حد فاصل عاج – سمان و مینا-سمان در زمان 24 ساعت پس از کاربرد مواد مورد مطالعه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی چهل دندان مولر سوم خارج شده از افراد 20-30 ساله برای انجام مراحل کاربرد سمان به چهار گروه تقسیم شدند. در هرگروه سمان های زیراستفاده گردید: گروه 1- RelyX Unicem، گروه 2- RelyX ARC، گروه 3- Maxcem Elite و گروه 4- Nexus3. حفره استاندارد دایره ای شکل به قطر سه میلی متری در سطح باکال دندانها ایجاد شد و پس از کاربرد سمان ها در حفره به صورت مستقیم پس از 24 ساعت نگهداری در دمای 37 درجه، به مدت 24 ساعت در محلول نیترات نقره 50% وزنی قرار گرفته و سپس به مدت 24 ساعت دندانها در محلول ظهور در مقابل نور فلورسنت قرار داده شدند. در مرحله بعد پس از چهار برش طولی در راستای حفره، میزان ریزنشت در چهار نقطه اکلوزال و چهار نقطه سرویکال اندازه گیری گردید. از آزمون Kruskalwalis برای مقایسه ریزنشت سمان ها با در نظر گرفتن 05/0 P≤ و از آزمون تکمیلی Dunn برای مقایسه دو به دو گروه ها با 0087/0 P≤ استفاده شد.
یافته ها
در لبه اکلوزالی: میزان ریزنشت در سمان های Rely X ARC و Nexus3 کمتر از سمان های سلف ادهزیو بود (05/0 P ≤). در لبه سرویکالی اختلاف آماری میان Rely X Unicem و Rely X ARC دیده نشد (05/0 P ≤). ولی میزان ریزنشت Nexus3 به طور معناداری کمتر از Rely X Unicem بود (0087/0 P ≤)و Maxcem Elite بیشترین میزان ریزنشت را نشان داد.
نتیجه گیری
میزان ریزنشت در سمان های Etch&Rinse در اکلوزال و سرویکال به طور معنا داری (05/0 P ≤) کمتر از سمان های سلف ادهزیو بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1047950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!