مقایسه طول زایمان در زنان بستری شده در فاز نهفته و فعال زایمان در بیمارستان طالقانی تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
اغلب وسوسه زیادی برای بستری کردن مادران در فاز نهفته زایمان وجود دارد که هدف از آن کاهش درد مادران و کاهش دادن ترس آنها می باشد. مشخص کردن دقیق آغاز زایمان و سنجش طول زایمان و نیز تعیین طول فاز نهفته کاری مشکل است و شاید این دلیلی برای برخوردهای مختلف با فاز نهفته باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه طول زایمان در زنان بستری شده در فاز نهفته و فعال زایمان در بیمارستان طالقانی تبریز انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- مقایسه ای در سال 1390 بر روی 500 زن بارداری که جهت انجام زایمان واژینال در بیمارستان طالقانی تبریز بستری شده بودند، انجام شد. 500 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 250 نفری قرار گرفتند. گروه اول، زنان در مرحله نهفته زایمان (250 نفر) و گروه دوم زنان در مرحله فعال زایمان (250 نفر) بستری شده بودند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مشاهده سیر زایمان، مصاحبه با مادران و مطالعه مندرجات پرونده بیمار گردآوری شد. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، شامل پرسشنامه ای بود که به ترتیب شامل مشخصات واحدهای مورد پژوهش، چک لیست ارزیابی 4 مرحله زایمان و نتایج معاینات قبل از ترخیص مادران بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 13) و آزمون های کای دو، همبستگی، تست تی و رگرسیون لوجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر یا مساوی 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین طول مدت فاز نهفته درافرادی که در فاز نهفته بستری شده بودند، 8/3± 9/3 ساعت بود. میانگین طول فاز فعال در گروه فاز فعال (9/1± 7/2 ساعت) کوتاه تر از گروه فاز نهفته (5/2± 9/3 ساعت) بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0001/0>p). با وجود اینکه طول مدت مراحل دوم و سوم زایمان در گروه فاز نهفته بیشتر از فاز فعال بود، اما اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. افراد دو گروه از نظر طول مدت بستری در بخش بعد از زایمان ارتباط آماری معنی داری داشتند (04/0=p).
نتیجه گیری
پذیرش زنان در مرحله نهفته زایمان با افزایش طول مدت زایمان، افزایش مدت بستری شدن در بخش بعد از زایمان و افزایش عوارض و مداخلات انجام شده بر روی مادر همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1049603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!