اثر یون فسفات بر خواص بیو فیزیکی کانال پتاسیمی شبکه آندوپلاسمی هپاتوسیت موش صحرائی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شبکه آندوپلاسمی ارگانل مهمی است که در تنظیم طیفی از اعمال نقش دارد. اخیرا کانال پتاسیمی در غشاء شبکه آندوپلاسمی گزارش گردید که نقش فیزیولوژیک آن نامشخص است. شبکه آندوپلاسمی هپاتوسیت منبع غنی از آنزیم گلوکز 6- فسفاتاز است که در کنترل گلوکونئوژنز دخالت دارد. از آنجاییکه یون فسفات متابولیت داخل لومنی این آنزیم شبکه آندوپلاسمی است در این مطالعه اثر یون فسفات بر فعالیت کانال پتاسیمی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
استخراج وزیکول های شبکه آندوپلاسمی از طریق خارج نمودن کبد موش صحرایی و هموژنیزاسیون و انجام مراحل مختلف اولتراسانتریفیوژ صورت گرفت. فسفاتیدیل کولین از زرده تخم مرغ تازه استخراج گردید. غشاء دولایه لیپیدی با استفاده از فسفاتیدیل کولین و بر روی منفذی به قطر 350μm واقع در حد فاصل دو محفظه cis و trans که بترتیب حاوی کلرور پتاسیم 200 و 50 میلی مولار بودند تشکیل، سپس وزیکولها بداخل غشاء الحاق شد. فعالیت کانال با روش ثبت تک کانال در شرایط کنترل و در حضور یون فسفات در سمت داخل لومنی کانال ثبت شد و سپس خواص بیو فیزیکی آن با نرم افزار clampfit10 آنالیز گردید.
یافته ها
کانال پتاسیمی شبکه آندوپلاسمی دارای کنداکتانس 550Ps بود و فعالیت آن در بازه ولتاژی 30+ تا 40- میلی ولت بصورت وابسته به ولتاژ تغییر کرد به این صورت که احتمال باز بودن و متوسط دامنه جریان عبوری از کانال در ولتاژ 30+ میلی ولت بترتیب 73/0 و 26 پیکوآمپر ولی در ولتاژهای پایین، کانال از حداقل فعالیت برخوردار بود. در حضور غلظت 50 میلی مولار یون فسفات، میانگین جریان عبوری و نیز احتمال باز بودن کانال در ولتاژهای مختلف نسبت به شرایط کنترل تغییر معنی داری پیدا نکرد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که غشا شبکه آندوپلاسمی هپاتوسیت در موش صحرایی دارای نوعی کانال پتاسیمی با فعالیت وابسته به ولتاژ بوده و بنظر می رسد که ویژگی های الکتروفیزیولوژیک آن تحت تاثیر آنیون فسفات سمت داخل لومنی قرار نمی گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1056789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!