بررسی اثر ضد میکروبی نانوذرات نقره بر روی بروسلا آبورتوس544 در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بروسلوزیس یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان با طیف گسترده است که انواع حیوانات اهلی و وحشی را نیز آلوده می نماید و سبب کاهش میزان زاد و ولد و افزایش سقط جنین می گردد. بروسلوزیس توسط گونه های بروسلا ایجاد می شود. نظر به این که جنس بروسلا، باکتری های پاتوژن داخل سلولی هستند، درمان این عفونت ها بسیار مشکل است. درمان بروسلوزیس هنوز به عنوان یک مشکل باقی مانده است چون میزان شکست درمان و عود مجدد بیماری بسیار بالا است. مطالعات نشان داده است که نانو ذرات نقره دارای اثر ضد میکروبی شدیدی علیه برخی از باکتری ها هستند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر درمانی نانوذرات نقره برای یافتن راه درمانی جدید علیه بروسلوزیس می باشد.
روش کار
اثر ضد میکروبی نانوذرات نقره در غلظت های مختلف، علیه بروسلا آبورتوس با روش انتشار چاهکی در آگار در محیط مولر هینتون آگار بررسی گردید. حداقل غلظت مهار کننده رشد (MIC) و حداقل غلظت کشنده باکتری (MBC) با روش ماکرودیلوشن در محیط مولر هینتون براث تعیین گردید. اثر ضد باکتریایی نانوذرات نقره در مدل حیوانی مطالعه و با آنتی بیوتیک و گروه کنترل در موش های BALB/c مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که نانوذرات نقره در غلظت های پایین می توانند بروسلا آبورتوس را از بین ببرند. MIC و MBC نانوذرات نقره در روش ماکرودیلوشن به ترتیب ppm 6 و 8 بود. نانوذرات نقره در مدل حیوانی نیز توانستند رشد بروسلا آبورتوس را مهار نمایند. در مدل حیوانی اثر هم افزایی شدیدی بین نانوذرات نقره و آنتی بیوتیک جنتامایسین مشاهده شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که نانوذرات نقره می توانند علیه بروسلوزیس موثر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!