بررسی میزان فلزات سنگین در خاک کشاورزی وگیاهان آبیاری شده با فاضلاب شهری

پیام:
چکیده:
مقدمه
از فاضلاب شهری زابل در هنگام قطع آب ورودی به رودخانه هیرمند جهت آبیاری مزارع کشاورزی برخی روستاهای مسیر استفاده می شود. فلزات سنگین از عوامل مهم آلاینده محیط زیست به شمار می روندکه از طریق آبیاری با فاضلاب در خاک و گیاه تجمع می یابند و مصرف این گیاهان آلوده توسط انسان و دام در نهایت به سلامت جوامع صدمه می زند. هدف از این تحقیق بررسی میزان مس، روی،کادمیوم و سرب در خاک و گیاهان کشت شده با فاضلاب شهری زابل می باشد.
روش کار
در این تحقیق 52 نمونه از سه گیاه گندم، ذرت علوفه ای و اسفناج وحشی و همچنین خاک کشاورزی بصورت تصادفی از سه ایستگاه 1(روستای صادق)٬ ایستگاه 2 (روستای سه قلعه) و ایستگاه 3 (روستای فتح الله ) انتخاب گردید. غلظت عناصر سنگین با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه به منظور مقایسه مقدار میانگین فلزات سنگین در سه ایستگاه یاد شده استفاده شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان می دهد میزان سرب در سه ایستگاه و در تمام گونه ها از حد مجاز آن بالاتر است. میزان مس در گونه های گیاهی از مقدار مجاز آن کمتر و در خاک کشاورزی از حد مجاز آن بالاتر است. مقدار کادمیوم و روی در تمام گونه های گیاهی و همچنین خاک کشاورزی در محدوده مجاز قرار دارد.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان می دهد آبیاری زمینهای کشاورزی با فاضلاب زابل علاوه برافزایش بار آلودگی میکروبی باعث تجمع فلزات سنگین در خاک و گیاه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!