بررسی همبستگی ابعاد کیفیت زندگی کاری پرستاران با برخی از ویژگی های جمعیت شناسی در بیمارستان های دولتی شهر زنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه

پرستاران اغلب از میزان کار زیاد، کار در گردش و تنش شغلی شکایت دارند. این مشکلات سبب کاهش کیفیت زندگی کاری، فرسودگی و در نهایت ترک خدمت می شود. هدف از این پژوهش تعیین همبستگی ابعاد کیفیت زندگی کاری پرستاران با برخی از ویژگی های جمعیت شناسی در بیمارستان های دولتی شهر زنجان 1388 می باشد.

روش

در این پژوهش توصیفی - همبستگی، تعداد 390 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر زنجان به روش سرشماری انتخاب و شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی جمعیت شناختی و «کیفیت زندگی کار پرستاری» بود. این ابزار در چهار زیرمقیاس جهت بررسی کیفیت زندگی کاری پرستاری شامل 1- زندگی کاری - زندگی خانگی 2- برنامه کاری 3- زمینه کاری 4- دنیای کاری است که به صورت طیف لایکرت مطرح شده است. اندازه گیری اعتبار از طریق اعتبار محتوا و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (در ابعاد مختلف پایایی 88/0-56/0) نشان دهنده اعتبار و پایایی مقیاس می باشد. داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS v.11.5 تجزیه و تحلیل گردیدند. تحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی ارایه شده است. آمار توصیفی جداول توزیع فراوانی و جداول دو بعدی و آمار استنباطی نیز روابط بین متغیرها در قالب آزمون ضریب همبستگی را تبیین می کند.

یافته ها

تعداد پرستاران زن 5/90% و پرستاران مرد 5/9%، 84% از پرستاران در گروه سنی کمتر از 40 سال و 6/75% از آنان مجرد بودند. به علاوه، یافته ها نشان داد نتایج به دست آمده از بررسی همبستگی بین ابعاد کیفیت زندگی کاری پرستاران حاکی از این است که بین کیفیت «زندگی کاری - زندگی خانگی» و کیفیت «زمینه کاری» همبستگی معنادار منفی (46/0-=r) وجود دارد. از طرف دیگر، بین کیفیت «دنیای کاری» و کیفیت «زمینه کاری» همبستگی معنادار مثبت و قوی (66/0=r) وجود دارد.

نتیجه گیری

عدم اختیار کافی در تصمیم گیری در انجام وظیفه، عدم برقراری تعادل بین زندگی خانوادگی و کاری و عدم ارتقای شغلی مشکلات مطرح شده پرستاران بود. این یافته ها اطلاعاتی را برای سیاست گذاران پرستاری فراهم می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1067854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!