مقایسه نتایج درمان شکستگی های ناپایدار حلقه لگنی به دو روش جراحی و غیر جراحی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی (ره) و رازی اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از انجام این پژوهش مقایسه نتایج درمانی شکستگی های ناپایدار حلقه لگنی به دو روش جراحی و غیرجراحی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی (ره) و رازی اهواز بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی و آینده نگر در مدت 5 سال انجام شد و بیماران 18تا 45 ساله با شکستگی های ناپایدار لگنی(Tile B،C) بستری و توسط دو روش درمان شده اند: 1- جااندازی باز و ثابت کردن داخلی2- جااندازی بسته و کشش استخوانی. کلیه بیماران به طور متوسط 22 ماه تحت پی گیری قرار گرفتند و نتایج بیماران در هر دو گروه براساسMajeed score بررسی گردید.
یافته ها
در مجموع 40 بیمار مطالعه و پی گیری شدند، در گروه با درمان جراحی میانگین امتیاز در شکستگی نوعB 53/7 ± 55/83 (خوب) و در نوعC 36/12±81/75 (خوب) بود. در گروه با درمان کشش متوسط امتیاز در شکستگی های نوع =B01/9±36/78 و در نوعC =3/8±11/64 (متوسط) بود. میانگین اسکور در کل بیماران در گروه جراحی و غیرجراحی به ترتیب 11/11± 3/79 و 19/11± 95/71 بود که اختلاف معنادار را نشان می دهد. (044/0 =P)
نتیجه گیری
درمان جراحی و غیرجراحی های شکستگی های Tile B نتایج عملکردی مشابه و قابل قبولی دارد. ولی در شکستگی های نوع Tile C، درمان جراحی، نتایج عملکردی بهتری نسبت به درمان غیرجراحی داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
421
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!