نتایج بالینی پیوند قرنیه نفوذی و لایه ای در درمان کراتیت ناشی از گاز خردل

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه نتایج دو روش پیوند قرنیه به صورت نفوذی و لایه ای در بیماران مبتلا به کراتوپاتی تاخیری ناشی از گاز خردل.
روش پژوهش: در این مطالعه گذشته نگر، مقایسه ای و مداخله ای، 78 چشم از 55 مرد جانباز ایرانی مبتلا به کراتوپاتی تاخیری ناشی از گاز خردل که مورد جراحی کراتوپلاستی نفوذی و یا لایه ای قرار گرفته بودند، از نظر بهترین دید اصلاح شده، عیب انکساری و کراتومتری با یکدیگر مقایسه شدند. وقوع تجمعی بقا پیوند بدون پس زدن و هم چنین بقا نهایی پیوند در انواع نافذ و لایه ای توسط تحلیل بقا ارزیابی و مقایسه شدند.
یافته ها
میانگین سنی بیماران در زمان جراحی در گروه عمل پیوند نافذ قرنیه 4.5±40.3 سال و در گروهی که مورد عمل پیوند لایه ای قرنیه قرار گرفته بودند، 8.3±43.4 سال محاسبه شد. (P=0.08). مدت زمان پی گیری در گروه های پیوند نافذ و لایه ای قرنیه به ترتیب 27.5±53.2 ماه و 29.6±40.4 ماه بود (P=0.09). در آخرین جلسه پی گیری، دو گروه از نظر بهترین دید اصلاح شده (P=0.87)، رفراکشن (P=0.08) و آستیگمات کراتومتری (P=0.27) با یکدیگر قابل مقایسه بودند. میزان بقا پیوند بدون پس زدن، در مدت 33 ماه در گروه پیوند نافذ 33.6 درصد و در گروه پیوند لایه ای قرنیه، 90 درصد گزارش شد (P<0.001). در طول زمان پی گیری بیماران، میزان بقا پیوند در گروه های کراتوپلاستی نفوذی و لایه ای به ترتیب 77.3 درصد و 91.7 درصد گزارش شد (P=0.03). سه چشم که مورد عمل پیوند قرنیه لایه ای قرار گرفته بودند، به علت ایجاد کدورت بارز بین سطح پیوند و بستر گیرنده، مورد عمل پیوند نافذ قرنیه قرار گرفتند.
نتیجه گیری
در اغلب جانبازان مبتلا به کراتیت ناشی از گاز خردل، پیوند لایه ای نسبت به پیوند نافذ قرنیه روش ارجح است ولی در بعضی شرایط انجام پیوند نافذ ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!