پیش بینی عضویت نوجوانان و جوانان در گروه های معتاد و غیرمعتاد براساس حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک های دلبستگی، سبک های هویتی و صفات شخصیتی

پیام:
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک های دلبستگی، سبک های هویتی و صفات شخصیتی در تمیز نوجوانان و جوانان معتاد و غیرمعتاد است. در این مطالعه علی مقایسه ای جامعه آماری همه مردان معتاد 15 تا 25 ساله (معتادان به مواد مخدر و مواد محرک) بستری شده در مرکز بازپروری توسکا متعلق به جمعیت خیریه تولد دوباره در منطقه افسریه تهران است. همچنین جامعه آماری افراد غیرمعتاد نیز مردان 15 تا 25 ساله ساکن در منطقه افسریه است. برای نمونه گیری 60 معتاد و 60 غیرمعتاد به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارت اند از: پرسشنامه های حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988)، سبک های دلبستگی بزرگسالان (بشارت، 1379)، سبک های هویت برزونسکی (ISI-6G، وایت و همکاران، 1998)، و NEO-FFI (کاستا و مک کری، 1992). برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. یافته ها نشان داد که به کمک متغیرهای گفته شده می توان عضویت در گروه های معتاد و غیرمعتاد را پیش بینی کرد. تابع حاصل به روش همزمان قادر به تبیین 7/61 درصد و در روش گام به گام 60 درصد از واریانس تفاوت در گروه های معتاد و غیرمعتاد بود (001/0 > P). با مقایسه ضرایب استاندارد در روش همزمان و گام به گام، هویت هنجاری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مسوولیت پذیری به ترتیب بیشترین نقش را در تمایز دو گروه معتاد و غیرمعتاد داشتند. پیش بینی عضویت گروهی نشان داد که در روش گام به گام 7/86 درصد از افراد در گروه های معتاد و غیرمعتاد به درستی طبقه بندی شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!