شیوع محدودیت حرکات مفصلی در بیماران مبتلا به دیابت نوع I در شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
محدودیت حرکات مفصلی یکی از عوارض دیابت است که معمولا از مفاصل کوچک دست شروع می شود و با بروز عوارض دراز مدت دیابت، مانند رتینوپاتی و نفروپاتی، در ارتباط است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع محدودیت حرکات مفصلی در بیماران مبتلا به دیابت نوع I و مقایسه ی آن با گروه شاهد در شهر کرمان در سال 1382 بود.
روش
شصت و شش بیمار دیابتی نوع 1 به صورت متوالی به عنوان گروه مورد و 66 فرد سالم که از نظر سن و جنس با آنها هماهنگی داشتند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. محدودیت حرکات مفصلی با استفاده از”علامت دعا“تشخیص داده شد، و از نظر شدت به سه درجه ی خفیف، متوسط، و شدید تقسیم گردید. نتیجه ی اندازه گیری سطح هموگلوبین گلیکوزیله، تاریخ تولد، تاریخ ابتلا به دیابت، جنس، وزن، و قد نیز یادداشت شد. شاخص های تن سنجی هر دو گروه با استفاده از مقادیر مرجع مرکز ملی آمار بهداشتی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی محاسبه شد.
یافته ها
از نظر ترکیب جنسی گروه مورد و شاهد همانند بودند و میانگین سن دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. شاخص های رشد (قد برای سن و وزن برای سن) در گروه مورد به طور معنی داری پایین تر از گروه شاهد بود (05/0P=). محدودیت حرکات مفصلی در گروه مورد در 25 نفر (9/37%) و در گروه شاهد در 5 نفر (6/7%) مشاهده شد، که اختلاف شیوع از نظر آماری معنی دار بود (001/0 P<). محدودیت حرکات مفصلی در بیماران دیابتی با سن (047/0 P=) و مدت ابتلا به دیابت (003/0 P=) ارتباط مستقیم معنی دار داشت، اما با سن شروع دیابت رابطه ی معنی داری نداشت. میانگین HbA1c بیماران دیابتی دچار محدودیت حرکات مفصلی نسبت به بیمارانی که فاقد این عارضه بودند، به طور معنی داری بالاتر بود (001/0P<). وجود محدودیت حرکات مفصلی و شدت آن با میزان قد برای سن و وزن برای سن ارتباط معکوس معنی دار داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نتایج مطالعات قبلی را در زمینه ی ارتباط محدودیت حرکات مفصلی با مدت ابتلا به دیابت و با چگونگی کنترل متابولیک دیابت تایید می نماید. با توجه به ارتباط بین محدودیت حرکات مفصلی و عوارض درازمدت وخیم تر دیابت و آسان بودن کشف این علامت در معاینه بالینی، توصیه می شود که معاینه ی بیماران دیابتی از نظر محدودیت حرکات مفصلی، که علامتی فراموش شده می باشد، به صورت روتین انجام شود و در موارد مثبت، اقدامات پیشگیرانه ی لازم، مانند کنترل بهینه ی قند خون، صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!