بیان فاکتورهای نوروتروفیک و ژن های دوپامینرژیک در سلول های بنیادی مزانشیمی قبل و پس از تیمار توسط دی متیل سولفوکساید

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عوامل نوروتروفیک نقش مهمی در تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی (Mesenchymal stem cells، MSCs) به سلول های عصبی دوپامینرژیک ایفا می کنند. هدف این تحقیق بررسی بیان فاکتورهای نوروتروفیک BDNF، NGF، CNTF، GDNF، NT3، NT5 و برخی از ژن های دوپامینرژیک مانند مانند تیروزین هیدروکسلاز در MSCs قبل و پس از تیمار توسط دمسو (Dimethyl sulfoxide، DMSO) است.
مواد و روش ها
MSCs از مغز استخوان های فمور و تیبیای موش صحرایی بالغ جدا و در محیط MEM - α کامل شده با سرم کشت داده شدند. سلول های پاساژ چهارم در دو محیط کشت داده شدند: 1- محیط MEM - α کامل شده با سرم 10 درصد 2- سلول هایی که در محیط MEM - α حاوی 2 درصد DMSO نگه داری شدند. هویت و میزان خلوص سلول ها به روش ایمنوسیتوشیمی و بیان ژن ها به روش RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که MSCs به رنگ آمیزی آلکالین فسفاتاز، آنتی فیبرونکتین و آنتی CD90 پاسخ مثبت دادند. نتایج RT-PCR نشان داد که عوامل نوروتروفیک و برخی از ژن های دوپامینرژیک در هر دو گروه بیان شدند. مقایسه نیمه کمی بیان ژن های نوروتروفیک و دوپامینرژیک در این دو گروه نشان داد که شدت بیان برخی از ژن ها نوروتروفیک (BDNF، NGF، CNTF، GDNF) در MSCs تیمار نشده به طور معنی داری بیش تر از MSCs تیمار شده با DMSO است (05/0 P≤).
نتیجه گیری
سلول های بنیادی مزانشیمی با بیان عوامل نوروتروفیک و برخی از ژن های دوپامینرژیک، می توانند برای درمان بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار گیرند
زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!