اثر اسیدهای چرب بر سلامت استخوان و بروز استئوپروز

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استئوپروز شایعترین بیماری سیستم اسکلتی است که به کاهش توده استخوان و شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست منجر می شود. عوامل مختلفی مانند فاکتورهای ژنتیکی، محیطی، هورمونی، چگونگی سبک زندگی و عوامل تغذیه ای در بروز استئوپروز نقش دارند. در سالهای اخیر به نقش چربی های دریافتی در رژیم غذایی در سلامت استخوانها و بروز استئوپروز توجه شده است. در این مقاله مروری به بررسی اثر اسیدهای چرب مختلف بر سلامت استخوان و بروز استئوپروز در استخوانها که در قالب مطالعات انسانی و حیوانی انجام شده، پرداخته شده است.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه و دستیابی به منابع مورد نیاز از موتور جستجوی pubmed، گوگل، بانکهای اطلاعاتی ایران مدکس و SID، استفاده شده است. واژه های کلیدی MeSH بکار گرفته شده در جستجوی مقالات شامل استئوپروز، از دست دادن استخوانها مرتبط با سن و یائسگی، اسیدهای چرب، اسیدهای چرب اشباع، غیر اشباع، لینولئیک اسید کونژوگه و سلامت استخوانها محدود شده در عنوان و چکیده مقالات فارسی و انگلیسی، در طی سالهای 1995 تا 2012 بودند. بعد از مرور عناوین و چکیده ها در نهایت از مجموع 356 مقاله بدست آمده 33 مقاله اصلی و مروری که مستقیما با تاثیر انواع اسیدهای چرب بر استئوپروز و سلامت استخوان و مکانیسم اثر آنها مرتبط بودند، مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته ها
کاهش دریافت چربی کل و چربی های اشباع در رژیم غذایی، کاهش نسبت اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 دریافتی و دریافت اسیدهای چرب غیر اشباع بخصوص اسیدهای چرب امگا-3 از منابع گیاهی در سلامت استخوانها و کاهش شکستگی های ناشی از استئوپروز موثر هستند. اسیدهای چرب با مکانیسمهای مختلف از جمله تغییرات در جذب کلسیم، سنتز پروستاگلاندین، تشکیل استئوبلاست و استئوکلاست، تغییر در عملکرد غشا، کاهش و افزایش سیتوکینهای التهابی در عملکرد استخوانها نقش دارند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که اسیدهای چرب مختلف از طریق مکانیسمهای متفاوت بر سلامت استخوان، استئوپروز و بروز شکستگی استخوانها اثر گذار هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!