الگوی مصرف غذا ومکملهای غذایی در بیماران دچار اسکلروز مولتیپل (MS) پیش و پس از تشخیص و نگرش آنان به نقش این متغیرها در روند بیماری

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسکلروز مولتیپل(MS) یکی از بیماری های ماده سفید دستگاه عصبی مرکزی با شیوع متغیر در مناطق مختلف است. با توجه به متفاوتبودن عادتهای غذایی در مناطق و فرهنگهای گوناگون، پژوهشها نقش احتمالی تغذیه را به عنوان یکی از عوامل خطر در سبب شناسی و کنترلMS پیشنهاد کردهاند.
هدف
تعیین الگوی غذایی قبل و بعد از تشخیص MS و نگرش نسبت به تاثیر آن بر روند بیماری
مواد و روش ها
دراین مطالعه مقطعی، 166 بیمار دچار MS که در سالهای 1384 و 1385 به انجمن MS تبریز مراجعه کردهبودند با پرسشنامه پیش آزمون شده شامل سه بخش حاوی پرسشهای مربوط به اطلاعات فردی، عادتهای غذایی پیش و پس از تشخیص بیماری، تغییر وزن و اشتها و همچنین تغییر الگوی غذایی پس از بیماری و علت آن، ارزیابی و داده ها با آزمونهای آماریt-student و کایدو توسط نرم افزار spss16 آنالیز شد.
نتایج
در این مطالعه افراد شامل 122 زن و 44 مرد با میانگین سنی 21/9±97/31 سالگی و میانگین سن تشخیص بیماری 84/8±33/28 سال بود. 8/79% افراد بعد از تشخیص بیماری درالگوی غذایی خود تغییری ایجاد نکردهبودند که در 80% موارد، توجهنکردن به تاثیر احتمالی مواد غذایی بر علائم بیماری، علت اصلی آن بوده است. تغییر در مصرف انواع روغنها پس از بیماری معنیدار و در نیمی از موارد به دلیل تقلیل علائم بیماری بود. همچنین، افزایش معنی داری در مصرف مکملها و روغن ماهی و کاهش معناداری در تمایل به مصرف تخم مرغ، قند و شکر و ترشی نیز پس از بیماری وجود داشت. بیماران بهترتیب میوه، شیر، زیتون و روغن زیتون، سبزی، ماهی و آجیل را بهبوددهنده علائم و ترشی، غذاهای تند، شیرینی، غذاهای سرخ شده و آماده و گوشت قرمز را تشدیدکننده علائم بیماری مطرح کردند.
نتیجه گیری
از دیدگاه بیماران رژیمهای غذائی و مکملها تا حدودی بر علائم بیماری MS موثرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!