عملکرد شهرهای جدید و تمرکززدایی جمعیت از منطقه شهری تهران (مطالعه موردی شهر جدید اندیشه)

پیام:
چکیده:
شهر جدید با نگاهی که در این تحقیق به آن نگریسته شده، شهری است که به عنوان یکی از راهبردها و الگوهای توسعه شهری است که در جهت جذب سرریز جمعیتی منطقه شهری تهران احداث شده است.
منطقه شهری تهران پر جمعیت ترین منطقه شهری کشور و از نظر توان تولید، بالاترین میزان را از نظر تجهیز سرمایه و تربیت نیروی انسانی به خود اختصاص داده است. به لحاظ بالا بودن نسبی سرانه تولید و درآمد، منطقه شهری تهران مهم ترین قطب جاذب جمعیت در سطح ملی می باشد که مشکلات عدیده ای را از نظر تامین مسکن و تمرکز شدید جمعیتی به وجود آورده است. شهر جدید اندیشه به وسعت 1400 هکتار در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی تهران که از غرب به محدوده کرج، ازجنوب وشرق به محدوده شهریار واز شمال به رودخانه کرج متصل است احداث شدکه بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی باید بخشی ازجمعیت 21 میلیونی منطقه شهری تهران را تا سال 1395 در خود اسکان دهد.سال 70 مبدا طرح در نظر گرفته شد و قطعات از سال 1371 به مردم واگذار شده است. درراستای رسیدن به اهداف تحقیق دو فرضیه مطرح شده است که عبارتند از: درراستای رسیدن به اهداف تحقیق دو فرضیه مطرح شده است که عبارتند از: اول – قیمت مناسب زمین و مسکن در شهر جدید اندیشه باعث سرریز جمعیت منطقه شهری تهران شده است.
دوم – فاصله مناسب شهر جدید اندیشه به نواحی صنعتی و خدماتی محور غرب استان تهران باعث جذب سریز جمعیت شهری تهران شده است بنابراین سعی شده است از نمونه گیری وتحلیل آمار با نرم افزار spss برای ثابت کردن این دو فرضیه استفاده شود که در نتیجه هر دو فرضیه ثابت شده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1086317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!