تولید کلونی از باکتریAcidithiobacillus ferrooxidans بومی ایران در نوعی محیط کشت جامد اصلاح شده و بررسی قابلیت آن در بیولیچینگ مس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
Acidithiobacillus ferrooxidans از مهمترین باکتری های دخیل در بیولیچینگ و استحصال فلزات از کانسنگ های آنها می باشد. خالص سازی میکروارگانیسم ها به طور معمول بروی محیط های کشت جامد و با تولید کلونی تک صورت می گیرد. باکتری At. ferrooxidans بروی محیط های کشت جامد معمولی غیر قابل کشت است. با توجه به کند رشد بودن این باکتری و اهمیت اقتصادی آن، انتخاب محیط هایی که برای کشت و خالص سازی آن استفاده می شود بسیار حائز اهمیت است.
روش بررسی
در این مطالعه برای خالص سازی At. ferrooxidans بومی ایران، از معدن مس سرچشمه نمونه گیری انجام شد و از محیط های کشت مایع و جامد سنتزی برای کشت و خالص سازی آن استفاده شد. بعد از خالص سازی این باکتری توسط کلونی تک، DNA متعلق به این سویه از At. ferrooxidans استخراج و ژن SrDNA16 موجود در آن توسط PCR بررسی گردید. محصول PCR تعیین توالی شد.
یافته ها
محیط های کشت مایع حاوی سولفات آهن هفت آبه و محیط کشت جامد k9 اصلاح شده، به ترتیب بهترین محیط های کشت مایع و جامد برای کشت و خالص سازی این سویه از باکتری بودند. بررسی فیلوژنتیکی این باکتری با استفاده از تعیین توالی ژن SrDNA16 و مقایسه آن با میکروارگانیسم های موجود در بانک ژنی، شباهت این سویه خالص شده را به At. ferrooxidans نشان داد، که شناسایی نسبی این باکتری توسط روش های کلاسیک و تست های بیوشیمیایی را تائید کرد.
نتیجه گیری
باکتری At. ferrooxidans در حضور آهن به عنوان منبع انرژی، رشد بیشتری نسبت به سولفور از خود نشان می دهد. علاوه بر آن، این باکتری بروی محیط های کشت جامد k9 اصلاح شده تولید کلونی های قابل شمارش و زیادی می کند که برای خالص سازی این باکتری گامی اساسی است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که باکتری At. ferrooxidans بروی محیط های کشت جامد حاوی آگارز و آگار شسته شده بهتر از محیط های جامد حاوی آگار رشد می کند
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!