تعیین بهترین زمان سلول کشی دیواره سلولی لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس پاراکازیی در رده سرطانی K562

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه حاضر به منظور تاثیر دیواره سلولی به دست آمده از باکتری های لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس پاراکازیی به عنوان پروبیوتیک (جدا شده از روده ماهی کپور) بر مرگ سلولی رده سرطانی K562 که در شرایط آزمایشگاهی انجام شد و نقش تراکم سلول های سرطانی بر نتایج حاصل از تست MTT [3-(4،5-Dimethylthiazol-2-yl)2،5- Diphenyl tetrazolium Bromide] نیز بررسی گردید.
روش بررسی
برای این منظور ابتدا باکتری ها در محیط کشت اختصاصی Man Rogosa Sharpe Agar (MRS) در شرایط بی هوازی کشت و پس از شستشو با بافر Phosphate Buffer Saline (PBS) به کمک دستگاه سونیکاتور شکسته شده و جهت جدا کردن دیواره سلولی از سایر ترکیبات سانتریفیوژ شدند. سپس غلظت های 500، 1000، 2000 و 4000 میکروگرم در میلی لیتر از دیواره سلولی باکتری ها به طور جداگانه در محیط کشت Roswell Park Memorial Institute (RPMI) تهیه و خواص سلول کشی آن ها علیه رده سرطانی K562 در شرایط آزمایشگاهی در زمان های 12، 24، 48 و 72 ساعت و تراکم های 5000 و 10000 و 20000 از سلول های سرطانی با روش MTT سنجیده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که دیواره سلولی این لاکتوباسیلوس ها به طور معنی داری (0246/0P=) باعث القای مرگ در سلول های سرطانی می شوند و با افزایش غلظت بر میزان سلول کشی آن ها افزوده می شود. هم چنین مشخص شد تغییر تعداد سلول های سرطانی که در معرض دیواره سلولی قرار گرفتند هیچ تاثیری بر نتایج حاصل از تست MTT ندارد (098/0P=).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت تاثیر سلول کشی دیواره سلولی پروبیوتیک ها وابسته به گونه باکتری بوده و با افزایش غلظت دیواره سلولی بر میزان آن افزوده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
691 تا 699
لینک کوتاه:
magiran.com/p1089623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!