بررسی میزان QT dispersion استراحت و استرس در افراد غیر ایسکمیک و افراد ایسکمیک با شدت های مختلف

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت شاخص ها و مارکرها برای فوریت های بیماری ها و اهمیت تشخیص سریع بیماری ها از جمله (Ischemic Heart Disease) IHD، و تناقضهای موجود در مورد کمیت و کیفیت شاخص QTd در بیماران IHD، به منظور بررسی میزان QT dispersion استراحت و استرس در افراد غیر ایسکمیک و افراد ایسکمیک با شدت های مختلف، این تحقیق انجام شد.
روش بررسی
تحقیق به روش مقطعی (Cross sectional) انجام شد. در این مطالعه، بیماران با علائم اولیه ایسکمیک و واجد شرایط وارد مطالعه شده و تحت اسکن ایزوتوپ میوکارد (SPECT) قرار گرفتند. بیماران بر اساس اسکن به چهار گروه نرمال، ایسکمی خفیف، ایسکمی متوسط و ایسکمی شدید تقسیم شدند. ECG با 12 لید، توسط دستگاه 12 کاناله همزمان و با فرکانس HzAc 50 انجام گردید و محاسبه QTd به صورت دستی با فرمول Bazett انجام شد. QTd به صورت میانگین اختلاف بین بیشترین و کمترین QT interval در 12 لید، در تمام سیکل ها تعریف و محاسبه شد. در نهایت همبستگی بین مقادیر QTd و شدت و وسعت ایسکمی بررسی و مقدار QTd در دو حالت استراحت و استرس و بین گروه های مختلف مقایسه و نسبت به میزان نرمال ms 65 تحت قضاوت اماری قرار گرفت.
یافته ها
از 141 بیمار مشکوک، تعداد 100 نفر واجد شرایط بودند که 58% میوکارد نرمال،16%خفیف،20% متوسط و 6%شدید داشتند. میانگین QTd افراد نرمال در زمان استراحت برابر ms 3/12±6/48 و در افراد ایسکمیک برابر ms 7/18±2/43 (130-0) بود (052/0=p) و میانگین QTd استرس برای افراد نرمال برابر ms 14±6/45 و در افراد ایسکمیک برابر ms 2/23±65 بود (001/0> p). QTd استرس در تمام بیماران با تعداد سگمان های ایسکمیک و summed ischemic score (SIS) همبستگی مثبت معنی داری داشت. در گروه نرمال، QTd استراحت و استرس یکسان، اما در بیماران ایسکمیک، QTd استرس به طور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که میزان QTd استرس با وسعت و شدت ایسکمی میوکارد ارتباط داشته و می تواند در تشخیص آسیب های ایسکمیک میوکارد مفید بوده و در امور بالینی مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات بیشتری را توصیه می کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!