بررسی روند تغییرات وزن در بیماران بستری در بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین (ع)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه یکی از دغدغه های مهم افراد در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تغییر وزن می باشد. با توجه به اینکه در گروهای مختلف بیماران و به خصوص بیماران روانپزشکی تغییر وزن به صورت مشهودی به چشم می خورد، شاخت فاکتورهای موثر در این امر ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تغییرات وزن در بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین (ع) می باشد؛ هم چنین اثر عوامل جمعیت شناسی، بیماری های مدیکال و روانپزشکی، تشخیص روانپزشکی، خواب، سوء مصرف مواد، داروهای روانپزشکی، وضعیت فعالیت، تحصیلات، اسکان و سطح اقصادی بر تغییرات وزن بیماران بستری مورد بررسی شد.
روش بررسی
این مطالعه به شکل مقطعی بر روی 150 بیمار بستری در بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین(ع) انجام شد. وزن بیماران در بدو ورود و یک ماه بعد با ترازوی واحدی اندازه گیری شد. اطلاعات راجع به ویژگی های دموگرافیک، تشخیص فعلی و زمینه ای، اعتیاد، داروها، وضعیت اسکان و اقتصاد، سابقه بیماری جسمی، میزان تحرک و خواب به عنوان متغیرهای مطالعه از طریق پرسش نامه جمع آوری گردید. داده با نرم افزار SPSS و آزمون آماری t-test غیر وابسته آنالیز شد.
یافته ها
150 بیمار با میانگین سنی 29/36 سال که 3/53% مرد و 7/46% زن بودند، به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. تغییرات وزن با وضعیت تاهل، وضعیت اسکان، میزان فعالیت، سابقه بیماری طبی و مصرف داروهای کلوزاپین، الانزپین سرترالین و ضدافسردگی های سه حلقه ای ارتباط داشت (05/0>P). سایر متغیرها در این مطالعه ارتباطی با تغییرات وزن نداشتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه علاوه بر تاکید بر اهمیت فاکتورهای مدیکال، فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی نسبت به فاکتورهای زمینه ای و دموگرافیک موثرتر شناسایی شدند. به همین دلیل می توان چنین عنوان نمود که فاکتورهای پیش بیمارستانی مثل وضعیت اسکان و تاهل در بیماران روانپزشکی به اندازه سابقه بیماری طبی و داروهای مصرفی موثر می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!