بررسی تصویرسازی به شیوه لاکی در اصفهان عصر قاجار

چکیده:
نقاشی لاکی در دوره قاجار به اوج شکوفایی خود رسید و پس از آن به آرامی روبه زوال نهاد. در اینمیان هنرمندان اصفهانی بیش ترین سهم را در گسترش و شکوفایی آثار نقاشی و تصویر سازی لاکیبر عهده داشته اند. این مقاله به منظور شناخت هرچه بیش تر زمینه و قابلی تهای هنر تصوی رسازی در هنرایرانی تصاویر لاکی در اصفهان دوره قاجار را گردآوری کرده و با توجه به مفهوم و تعریف تصویرسازی،مضامین و موضوعات موجود در نقاشی های لاکی مکتب اصفهان، آن ها را مورد بررسی قرار داده است.
پرسش هایا صلیا ین پژوهش عبارتندا ز: 1- آیا می توان بعضیا ز آثار شیوه لاکی را در ردیف هنر تصویرسازیقرار داد؟ 2- مضامین آثار تصویرسازی شده توسط هنرمندان اصفهانی دوره قاجار چیست؟ 3- کدام موضوعبیش تر مورد توجه تصویرسازی به شیوه لاکی در اصفهان بوده است؟ نتایج تحقیق نشان داد نقاشی لاکیعصر قاجار، علاوه بر ویژگی های رایج شیوه نقاشی قاجاری، جنبه های تزئینی، تصویری و کاربردی هم داردو بستر مناسبی برای تصویرسازی نیز محسوب می شود. هنرمندان با وجود محدودیت های این بستر جدیدو نامتعارف، هم چنان علاقه مند به تصویرسازی موضوع های متنوع ادبی، تاریخی و دینی بر روی قلمدان ها وسایر اشیاء لاکی بودند. در پاسخ به سئوالات تحقیق مشخص شد موضوعا ین آثار براساس مشترکات محتوایی، در سه مضمون: 1- ادبی 2- تاریخی 3- دینی، قابل طبق هبندی می باشد وموضوع بیش تر این آثار در بخش ادبی، داستان هایی از پنج گنج نظامی، در بخش تاریخی صحنه هایی از جنگ ها و در بخش دینی، روایاتی از حضرت مریم و مسیح (ع)است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای و مشاهد های است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!