نقص پردازش زمانی شنوایی در کودکان مبتلا به نارساخوانی نارسانویسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پردازش زمانی شنوایی جنبه مهمی از عملکرد شنوایی است و نقص در آن می تواند مانع کسب گفتار، زبان و خواندن شود. وضوح زمانی از زیرمجموعه های پردازش زمانی است و با آزمون های تشخیص فاصله قابل ارزیابی است. از آنجا که اختلالات واج شناختی کودکان نارساخوان نارسانویس به نقایص پردازش زمانی شنوایی هم مربوط است، این مطالعه با هدف بررسی نتایج آزمون فاصله در نویز در آنها انجام شده است.

روش بررسی

آزمون فاصله در نویز روی 28 کودک هنجار و 24 کودک نارساخوان نارسانویس 12-11 ساله انجام شد. سپس میانگین آستانه تقریبی و درصد پاسخ های درست در دو گروه مقایسه شد.

یافته ها

میانگین آستانه تقریبی و درصد پاسخ های درست گوش راست و چپ در دو گروه تفاوتی نداشت. میانگین آستانه تقریبی کودکان نارساخوان نارسانویس با 97/6 و انحراف معیار 09/1 میلی ثانیه بیشتر از گروه هنجار با 05/5 و انحراف معیار 92/0 میلی ثانیه و میانگین پاسخ های درست آنها با 05/58 و انحراف معیار 98/4 درصد کمتر از گروه هنجار با 97/69 و انحراف معیار 16/7 درصد به دست آمد(p<0/001).

نتیجه گیری

وضوح زمانی ناهنجاری در کودکان نارساخوان نارسانویس براساس آزمون فاصله در نویز دیده شد. از آنجا که نواحی ساقه مغز و قشر شنوایی، بخشی از پردازش زمانی شنوایی را عهده دار هستند، احتمالا تفاوت های ساختاری و عملکردی افراد هنجار و نارساخوان نارسانویس در این نواحی سبب رمزگذاری ناهنجار اطلاعات زمانی شنوایی و در نتیجه نقایص پردازش زمانی شنوایی می شود

زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1098071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!