بررسی روش های پژوهش در آموزش پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه روش های پژوهش برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش اهمیت دارد. این مطالعه قصد دارد تا به بررسی روش های معمول پژوهش درحوزه آموزش پزشکی بپردازد تا به شناخت بهتری درباره روش های تحقیق در این حوزه دست یابیم.
روش بررسی
مطالعه به روش تحلیل محتوا بر روی 132 مقاله در 4 مجله آموزش پزشکی که طی سالهای 2010-2009 انتشاریافته انجام شد. 63 مقاله ایرانی از دو مجله آموزش در علوم پزشکی و گام های توسعه در آموزش پزشکی و69 مقاله به زبان انگلیسی از مجله های Medical Teacher، Academic Medicine به روش سرشماری انتخاب گردید. در این مقاله ها پنج حیطه شامل روش شناسی، نوع نمونه گیری، جامعه مورد مطالعه، ابزار و تحلیل آماری مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که اکثر مقاله ها با روش کمی گرایی از نوع توصیفی، مقطعی با نمونه گیری سرشماری، جامعه در دسترس، ابزار پرسش نامه و تحلیل آماری توصیفی انجام شده است.
نتیجه گیری
پدیده های آموزش پزشکی دارای سطوح و مراتب گوناگونی از پیچیدگی است و برای هر سطح و مرتبه ای ازآنها روش های پژوهشی معینی مناسب تر است. اگر دانش آموزش پزشکی را صرفا با پیش فرض های کمی گرایی محدود کنیم، دچارسطحی نگری خواهیم شد. استفاده ازرویکرد ترکیبی به منظور شناخت دقیقتر پیچیدگی های پدیده مورد مطالعه و پاسخ گویی به مسائل پژوهش، راه حل مناسبی به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1098602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!