ترومبوز وریدپورت بدنبال طحال برداری در بیماران بالغ تالاسمی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماران تالاسمی که تحت ترانسفوزیون خون قرار می گیرند، در صورت نیاز به بیش از 20 سی سی خون به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، نیاز به طحال برداری دارند. یکی از عوارض خطرناک و کشنده در بیماران طحال برداری شده ترومبوز ورید پورت (Portal Vein Thrombosis، PVT) می باشد. پیگیری این بیماران برای تشخیص به موقع PVT و درمان مناسب آن نقش مهمی در بقای این بیماران دارد. این مطالعه به منظور بررسی فراوانی PVT در بیماران تالاسمی طحال برداری شده، انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 63 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور که در طی 8 سال (خرداد 1380 الی خرداد 1388) در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل تحت عمل جراحی طحال برداری قرار گرفتند، انجام شد. بیماران براساس سن، جنس، نوع عمل جراحی، اندیکاسیون های طحال برداری، اندازه طحال، طول مدت جراحی، علائم بالینی، فراوانی PVT، میانگین فاصله زمانی عمل جراحی تا عارضه PVT، یافته های سونوگرافی کالر داپلر، نوع درمان PVT و نحوه پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
از 63 بیمار، 6 نفر (5/9%) دچار عارضه PVT شدند(17-1/2: 95%CI) که 4 بیمار زن و 2 بیمار مرد بودند. به طور میانگین به مدت 7/2±26/5 سال بیماران مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین مدت زمان عمل جراحی در بیمارانی که دچار عارضه PVT شدند، 8/0±72/2 ساعت و میانگین فاصله زمانی طحال برداری و بروز عارضه PVT، 176±229 روز بود. تمامی 6 بیمار در زمان بستری تحت درمان با هپارین با وزن مولکولی کم قرار گرفتند و با تجویز وارفارین برای مدت 4 ماه ترخیص شدند. برای 2 بیمار در زمان ترخیص پروپرانولول علاوه بر وارفارین تجویز شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که تشخیص به موقع PVT از طریق پیگیری بیماران طحال برداری شده و درمان مناسب با آنتی کوآگولان می تواند نقش موثری در کاهش خطرات ناشی از این عارضه داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1099668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!