زمان انتظار متخصصان غدد: کمبود پزشک یا توزیع نامناسب؟

پیام:
چکیده:
محدودیت منابع در بخش سلامت خصوصا منابع انسانی یکی از عوامل موثر در سهمیه بندی تقاضا و ایجاد صف انتظار برای دریافت خدمات است. بررسی زمان انتظار و عوامل موثر بر آن نقش مهمی در شناسایی وضعیت منابع ارائه خدمت و مدیریت بهتر نظام ارائه خدمت ایفا می کند. در این مقاله زمان انتظار پزشکان متخصص غدد جهت اولین ویزیت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
این مطالعه از نوع «مقطعی» و جمعیت هدف آن پزشکان فوق تخصص غدد کشور بود. نمونه گیری به روش آسان از بین متخصصان شرکت کننده در همایش سالانه غدد سال 1387 انجام گرفت. 24 نفر اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. داده ها به وسیله پرسشنامه خود ایفا جمع آوری شدند. این پرسشنامه خودساخته بوده و روایی ظاهر و محتوی آن با استفاده از نظرات متخصصان این رشته بررسی و تایید شده بود. بررسی یافته های حاصل از نظرات متخصصان حاکی از آن بود که میانه و متوسط زمان انتظار بیماران جهت اولین ویزیت توسط متخصصان غدد به ترتیب 15و30 روز (135-0 روز) است. 41/7 درصد از پزشکان مورد مطالعه امکان افزایش زمان ارائه خدمات بالینی را به طور متوسط 10/8 ساعت در هفته اعلام کردند و متوسط زمان انتظار مراجعین به این گروه حدود 14 روز بود. از بین عوامل مورد بررسی، فقط تعداد اشتغال با متوسط زمان انتظار پزشکان ارتباط داشت. (0/027=P) یافته های این مطالعه نشان می دهد که با افزایش تعداد متخصصان زمان انتظار کاهش نخواهد یافت. درضمن بالا بودن متوسط زمان انتظار برخی از متخصصان غدد مورد مطالعه می تواند ناشی از توزیع نامناسب بیماران بین پزشکان باشد. چنین به نظر می رسد که دلیل ازدحام برخی مطبها تقاضای بیشتر بیماران برای مراجعه به پزشکی خاص است نه کمبود نیروی انسانی.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1099888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!