تعیین مهم ترین اجزای عملکرد روغن و دانه در دو ژنوتیپ گیاه دارویی ماریتیغال (Silybum marianum Gaetrn.) بر مبنای تجزیه علیت و رگرسیون

پیام:
چکیده:
مقدمه
ماریتیغال گیاهی یک ساله یا دوساله از تیره کاسنی است که در شمال و جنوب ایران پراکنش دارد. دانه این گیاه حدود 35 - 20 درصد روغن دارد که در درمان زخم ها، سوختگی ها و آسیب های کبدی کاربرد دارد.
هدف
تعیین مهم ترین اجزای تشکیل دهنده عملکرد دانه و روغن در گیاه ماریتیغال.
روش بررسی
به منظور مشخص نمودن مهم ترین اجزای عملکرد دانه و روغن گیاه دارویی ماریتیغال، آزمایشی به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار با دو تیمار ژنوتیپ (بومی اهواز و آلمانی) طراحی شد.
نتایج
در ابتدا با استفاده از رگرسیون گام به گام، صفات موثر بر عملکرد دانه و عملکرد روغن به طور جداگانه برای هر ژنوتیپ تعیین شد. نتایج به دست آمده نشان داد که در ژنوتیپ بومی اهواز، عملکرد دانه و درصد روغن برای عملکرد روغن؛ قطر کاپیتول برای عملکرد دانه و در ژنوتیپ آلمانی، تعداد کاپیتول برای عملکرد دانه و عملکرد دانه برای عملکرد روغن به طور بسیار معنی داری، تغییرات مربوط به متغیرهای وابسته را توجیه می‎کنند. تجزیه رگرسیونی هر دو ژنوتیپ بیانگر آن بود که عملکرد دانه تحت تاثیر تعداد و قطر کاپیتول و مواد موثره دانه (16/98=R2) قرار دارد و عملکرد روغن به وسیله عملکرد دانه، درصد روغن و مواد موثره دانه (91/99=R2) توجیه شد. تجزیه علیت متغیرهای وابسته نشان داد که عملکرد روغن به وسیله اثر مستقیم و مثبت تعداد کاپیتول (49/0)، قطر کاپیتول اصلی (41/0) و درصد روغن (1/0) و اثر مستقیم منفی ماده موثره سیلی‎مارین (27/0-)؛ مهم ترین اجزای تشکیل دهنده عملکرد روغن می باشند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق می‎تواند بیانگر آن باشد که برای افزایش عملکرد دانه از صفات تعداد کاپیتول و قطر کاپیتول اصلی و درصد روغن، در اصلاح گیاه دارویی ماریتیغال می توان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!