بررسی اثر عصاره پاپاور رز بر یادگیری، حافظه، کورتیکوسترون و آنورکسی موش های کوچک آزمایشگاهی تحت استرس غیر قابل فرار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
گیاه پاور رز، گیاه یک ساله ای است که از آن در درمان اختلالات خواب، سرفه و التهاب استفاده می شود و دارای تاثیرات مسکن و مدر در انسان است. در این تحقیق، اثر عصاره آن و استرس بر حافظه و یادگیری و میزان کورتیکوسترون و آنورکسیا در موش های آزمایشگاهی بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 64 سر موش نر بالغ از نژاد سویس- وبستر با وزن تقریبی 25-20 گرم تصادفی انتخاب و به گروه کنترل٬ شاهد (دریافت کننده نرمال سالین) و گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر 15،30 و 60 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن عصاره پاپاور رز تقسیم شدند. این عصاره به مدت یک هفته به صورت داخل صفاقی تزریق شد. در ابتدا و انتهای آزمایش عمل خون گیری از حیوانات انجام و میزان کورتیکوسترون اندازه گیری شد.
یافته ها
عصاره پاپاور رز با مقادیر ذکر شده موجب کاهش معنی داری در انورکسی و همچنین افزایش میزان کورتیکوسترون و نیز یادگیری در موش های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید (05/0>p، 001/0>p به ترتیب). به علاوه، استرس موجب افزایش معنی داری در غلظت کورتیکوسترون و انورکسی گروه کنترل مثبت (دریافت کننده استرس) گردید و میانگین حافظه و یادگیری در این گروه کاهش یافت (05/0>p).
نتیجه گیری
اثر افزایشی کورتیکوسترون مربوط به استرس، یک اثر مرکزی با محوریت هیپوتالاموس ازطریق CRF و هیپوفیز از طریق ACTH می باشد. اثر افزایشی کورتیکوسترون در عصاره، یک اثر محیطی است که نتیجه اثر مستقیم بر روی آدرنال است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!