بررسی عوامل بیماری زای چسبندگی جدایه های اشریشیاکلی انتروپاتوژنیک eaeA و bfpA جدا شده از موارد اسهالی و افراد سالم

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از این مطالعه بررسی حضور ژن های toxB، paa، lpf و iha و بررسی ارتباط آن ها با اسهال، در جدایه هایی از اشریشیا کلی انتروپاتوژنیک جدا شده از موارد اسهالی و افراد سالم است که فاقد دو فاکتور مهم eaeA و bfpA هستند.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 70 جدایه اشریشیا کلی انتروپاتوژنیک (eaeA-، bfpA-) جمع آوری شده که از نظر سرولوژیک تایید شده بود، بررسی شد. DNA جدایه ها به روش فنل- کلروفرم استخراج شد و با استفاده از روش PCR حضور ژن های toxB، paa، lpf و iha، بررسی شد. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون مربع کای با در نظر گرفتن سطح معنی داری کمتر از 05/0، ارتباط ژن ها با اسهال بررسی شد.
نتایج
ژن های toxB، paa، lpf و iha به ترتیب در 85/2، 28/4، 71/45 و 42/21 درصد از سویه ها مشاهده شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که هیچ ارتباطی بین toxB، paa و lpf با اسهال وجود ندارد و ارتباط iha با اسهال از لحاظ آماری به طور ضعیف معنی دار است (11/0=P).
نتیجه گیری
از آن جایی که مکانیسم اصلی بیماری زایی اشریشیاکلی انتروپاتوژنیک، اتصال و تخریب است؛ بنابراین جدایه های اشریشیا کلی انتروپاتوژنیک (eaeA-، bfpA-) باید از نظر سایر عوامل چسبندگی بررسی شود. نتیجه حاصل از این مطالعه نشان داد که بیشترین ژن حاضر در ایزوله های اشریشیاکلی انتروپاتوژنیک (eaeA-، bfpA-)،عامل lpf است. تحقیقات بیشتر روی خصوصیات بیماری زایی این ایزوله ها برای روشن شدن نقش این عوامل بیماری زا در اسهال کودکان ایرانی لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!