عوامل تاثیرگذار بر تصمیم پزشک برای انتخاب نوع زایمان: مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه
کشور ما در مرحله افزایش میزان عمل سزارین و مداخلات پزشکی غیرضروری قرار دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه متخصصین زنان در خصوص عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نوع زایمان انجام شد.
روش ها
این تحقیق به روش کیفی، با طراحی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. با استفاده از راهنمای مصاحبه تجربیات متخصصین زنان در شهرستان کاشان جمع آوری شد و تا زمان اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. در نهایت، 11 نفر در مطالعه شرکت کردند. انتخاب دو شرکت کننده اول به روش در دسترس و بقیه به روش مبتنی بر هدف بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش شیواکومجرن صورت گرفت. پس از بازخوانی متن داده ها، طبقه بندی نهایی انجام شد.
یافته ها
بیشتر پزشکان معتقد بودند که آمار سزارین در کشور ما بالاتر از حد انتظار است. از دیدگاه آنان فاکتورهای متعددی بر انتخاب نوع زایمان توسط پزشک تاثیرگذار می باشد. این فاکتورها در پنج طبقه شامل عوامل مربوط به پزشک، شرایط زایمان، سیستم بهداشت و درمان، فرهنگ جامعه و پیامدهای سزارین و زایمان طبیعی بود.
نتیجه گیری
کنترل بستری های زودهنگام و تشخیص های افراطی توسط پزشکان در کاهش سزارین بسیار کمک کننده است. ضمنا طراحی برنامه ای طولانی مدت برای ایجاد تحول فرهنگی در همه اقشار جامعه به ویژه پزشکان در خصوص پذیرش زایمان طبیعی ضروری به نظر می سد
زبان:
فارسی
در صفحه:
538
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!