مقایسه نتایج تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی بیمارستانی قبل از فوت با نتایج اتوپسی پس از مرگ

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص صحیح در پزشکی، امری بسیار ضروری و اساس درمان مناسب و به موقع بیماری ها است. هدف مطالعه حاضر، مقایسه نتایج تشخیص کلینیکی و نتیجه اتوپسی فوت شدگان است که به وسیله آن مشخص می شود چه میزان از تشخیص های کلینیکی علت فوت با تشخیص اتوپسی تطابق داشته است.
روش بررسی
یک مطالعه توصیفی – مقطعی طراحی شد که ابزار گردآوری داده ها در آن مشتمل بر دو بخش بودند. اطلاعات کلینیکی موجود در 380 پرونده فوتی از 1021 بیمار فوت شده طی یک سال، در یک بیمارستان دانشگاهی، ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی جهت تعیین علت فوت، استخراج گردیدند.قسمت اول این اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک (سن و جنس) و بیماری های موارد بستری در بیمارستان و هم چنین تشخیص بالینی اولیه و نهایی علت فوت، توسط پزشک معالج بود. قسمت دوم مربوط به نتایج کالبدگشایی (پاتولوژی، سم شناسی) و تعیین علت نهایی فوت بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که در 6/47% از موارد، یکسانی تشخیص کلینیکی با نتایج اتوپسی وجود داشته است و در 7/28% موارد، اختلاف بین تشخیص کلینیکی و نتایج اتوپسی و در 7/23% موارد، تشخیص کلینیکی نامعلوم بوده است که علت فوت پس از اتوپسی تعین گردید.
نتیجه گیری
باتوجه به میزان پایین تشخیص کلینیکی صحیح علت مرگ در این مطالعه، اتوپسی روشی مطمئن در تعیین علت مرگ می باشد. براساس نتایج، پیشنهاد می گردد که با توجه به آمار قابل ملاحظه تشخیص نادرست، فرآیندی طراحی گردد که پزشکان از نتایج کالبدگشایی و تعیین علت نهایی فوت بیماران خود اطلاع حاصل نمایند تا در صورت مواجهه با بیماران مشابه، تشخیص های بالینی صحیح تری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!