مروری بر تاثیر صدای کم فرکانس بر عملکرد ذهنی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با تحول سیستم های صنعتی به سمت فن آوری های نوین دیجیتالی مواجهه افراد با ترازهای بالای صدا در حال کاهش می باشد. اما از سوی دیگر مواجهه با صداهایی که تراز بالایی نداشته اما آزاردهنده اند یعنی صدای کم فرکانس مایه نگرانی است. نظر به اینکه صدای کم فرکانس علاوه بر محیطهای صنعتی در محیط هایی نظیر منازل مسکونی، دفاتر، محیطهای اداری، تجاری، اتاق های کنترل و غیره نیز یافت می شود لذا، مطالعه در خصوص اثر صدای کم فرکانس بر روی عملکرد ذهنی موضوع پژوهش برخی از محققین بوده است. اهمیت بررسی صدای فرکانس کم در مستندات مربوط به صدا در سازمان جهانی بهداشت نیز مشاهده می گردد با توجه به ضد و نقیض بودن نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه، مرور این مطالعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روش کار
بیش از 90 مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی داخل و خارج از کشور در زمینه کارآیی ذهنی، خستگی و ناراحتی ناشی از صدای کم فرکانس و عوامل تاثیر گذار دیگر بر این موارد در حین انجام فعالیت فکری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج بررسی ها نشان داد که صدای کم فرکانس با ترازهای پایین در مقایسه با صدایی با تراز یکسان و الگوی فرکانسی یکنواخت در کلیه فرکانسها، زمان پاسخ دهی را بیشتر نموده و سرعت آموختن مطالب را کندتر می نماید. صدای کم فرکانس سبب کاهش عملکرد ذهنی در آزمون های نیازمند دقت و توجه می گردد.
نتیجه گیری
صدای کم فرکانس نسبت به صدای رفرانس دارای ریسک تاثیرگذاری بالاتری بوده و در ارزیابی های شغلی باید به آن توجه بیشتری مبذول داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!