نارسایی کنش های اجرایی در بیماران مبتلا به PTSD ناشی از جنگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه حافظه کاری)کلامی- غیرکلامی(و توجه پایدار در جانبازان با و بدون اختلال تنیدگی پس از سانحه صورت گرفت.
مواد و روش ها
روش این پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. از بین کلیه جانبازان شهر مشهد با روش نمونه گیری در دسترس 44 نفر در قالب دو گروه مبتلا به PTSD و غیرPTSD انتخاب شدند و با استفاده از آزمون فراخنای ارقام (شنیداری و دیداری) و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتیجه
نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد دو گروه از لحاظ عملکرد کلی شان در آزمون های فراخنای ارقام شنیداری، فراخنای ارقام دیداری و عملکرد پیوسته با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. همچنین نتایج آزمون اثرات بین آزمودنی ها نشان داد که از نظر تعداد اعداد مستقیم و اعداد معکوس؛ تعداد اعداد مستقیم و اعداد معکوس؛ و پاسخ صحیح و خطای حذف آزمون عملکرد پیوسته بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. اما از لحاظ زمان واکنش و خطای ارائه در آزمون عملکرد پیوسته بین گروه ها تفاوت معناداری وجود نداشت.
بحث: از یافته های فوق چنین استنباط می شود که عملکرد ضعیف تر افراد مبتلا به اختلال تنیدگی پس از سانحه در آزمون های عصب روانشناختی بیانگر نقص آن ها در حافظه کاری کلامی و غیرکلامی، و توجه پایدار می باشد. بنابراین مشکل در این کنش های اجرایی را می توان تبیینی برای علائم اختلال مذکور دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1111737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!