معادلات آلومتریک زی توده و اندوخته کربن بذر بلوط ایرانی (Quercus brantti) و تعیین عناصر غذایی آن در جنگلهای لردگان استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
چکیده:

ترسیب کربن به عنوان یکی از مهمترین مزایای درختان در اکوسیستم های جنگلی بوده که در اندام های مختلف آنها ازجمله بذر انجام می شود. اختصاص کربن در اندام های مختلف به عنوان یک فرایند کلیدی در چرخه کربن محسوب می شود. مقدار کربن موجود در هر اندام، زمان باقی ماندن کربن در اکوسیستم و چرخه کربن آن را تعیین می کند. بذر بلوط ایرانی (Quercus brantti) در جنگلهای زاگرس از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است. علاوه بر ارزش های تغذیه ای، دارویی و اکولوژیک، زی توده و مقدار اندوخته کربن این بخش از درخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق که در جنگلهای استان چهارمحال و بختیاری انجام شد، تعداد 35 پایه بلوط ایرانی در دو شکل تک پایه و جست گروه به صورت تصادفی انتخاب و آماربرداری از صفات کمی کلیه پایه ها انجام شد. سپس بذر تمامی پایه ها به صورت جداگانه برداشت شده و وزن تر آنها در عرصه اندازه گیری شد. وزن خشک نمونه ها، مقدار کربن و سایر عناصر غذایی موجود در بذر نیز در آزمایشگاه مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که زی توده بذر در درختان تک پایه به طور متوسط 6 برابر جست گروه ها است. همچنین مقدار کربن بذر حدود 40 درصد وزن خشک آن است. نتایج بررسی مدل های رگرسیونی نشان داد که در درختان تک پایه از بین متغیرهای مستقل، قطر متوسط تاج معادلاتی با شاخص های مدل سازی بهتری تولید کرد، در حالی که در جست گروه ها بهترین مدل رگرسیونی بدست آمده، مدل رگرسیونی توانی بر مبنای ارتفاع کل جست گروه است. بسیاری از مدل های بدست آمده از ضریب تبیین بالایی برخوردار بودند که حکایت از امکان استقرار معادلات آلومتریک مناسب برای زی توده و اندوخته کربن بذر بلوط ایرانی داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
551
لینک کوتاه:
magiran.com/p1114283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!