بازار جهانی گاز و ظهور بازیگری به نام ال ان جی

نویسنده:
چکیده:
در حاشیه شمالی خلیج مکزیک که گویی این منطقه برای ساخت ده ها واحد عظیم پالایش نفت و گاز و طرح های پتروشیمی خلق گردیده است، انبوهی از پالایشگاه ها و تاسیسات پتروشیمی به چشم می خورد. همچنین در بخشی از این منطقه که از آب های عمیق ساحلی مناسب برای پهلوگیری کشتی های غول پیکر سود می برد، واحدهای بزرگ تولید ال ان جی در حال ساخت و راه اندازی اند. پیش بینی می شود که این صنعت به زودی تجارت گاز طبیعی در ایالات متحده را به چالش کشیده و صنایع این کشور را از واردات ال ان جی بی نیاز خواهد کرد. سرمایه گذاری 100میلیارد دلاری انجام شده در این منطقه با هدف سردکردن گاز تا دمای منفی 162 درجه که حجم گاز را تا 600 برابر کاهش می دهد، صورت می گیرد. در این صنعت پرهزینه بر اساس پیش بینی شرکت شورون برای ایجاد یک واحد دارای ظرفیت تولید سالانه 9/8 میلیون تن ال ان جی و تاسیسات جانبی صادرات و انتقال آن به حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری، نیاز دارد.
کارشناسان معتقدند توسعه این صنعت به زودی روش های کنونی قیمت گذاری گاز و تفاوت های کنونی قیمتی در نقاط مختلف جهان را تغییر خواهد داد. مثلا اگر چه در آمریکا هر یک میلیون بی تی یو قیمتی معادل 5/2 دلار دارد، این قیمت در اروپا حدود 12 دلار و در بازارهای ال ان جی آسیا به 16 دلار می رسد. 90 درصد بازار تجارت گاز منطقه ای و از طریق خطوط لوله است و توسعه صنعت ال ان جی می تواند به گسترش این بازار بیانجامد.
پس از اتفاقات زمستان سال 2008 میلادی در اروپا و پافشاری روس ها بر افزایش بی سابقه قیمت گاز صادراتی خود که به قطع جریان گاز توسط شرکت روسی گازپروم انجامید، توسعه صنعت ال ان جی در این قاره شتاب بیشتری گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1114529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!