اثر کم کاری تیروئیدی جنینی بر سطح سرمی و بافتی متابولیت های اکسید نیتریک در زاده های بالغ موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بررسی های مختلف در کم کاری تیروئیدی کاهش سنتز اکسید نیتریک (NO) گزارش شده است. مصرف نیترات با افزایش متابولیت های NO یعنی نیترات و نیتریت (NOx) در سرم همراه می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح NOx در سرم و بافت های قلب، آئورت و ریه در زاده های موش های صحرایی مبتلا به کم کاری تیروئید جنینی بود.
مواد و روش ها
کم کاری تیروئید در موش های ماده با استفاده از پروپیل تیواوراسیل در آب آشامیدنی (از ابتدا تا انتهای حاملگی) القا گردید. زاده های نر گروه کم کار تیروئید و کنترل، تا زمان بلوغ نگه داری و به 4 گروه تقسیم شدند: گروه های کنترل و کم کاری تیروئید با تزریق نیترات سدیم (10 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن) و گروه های کنترل و کم کاری تیروئید بدون تزریق. غلظت NOx نمونه های سرم و بافت آن ها با روش گریس بررسی گردید.
یافته ها
NOx در سرم یک ساعت بعد از تزریق نیترات در هر دو گروه به بیشینه میزان خود رسید. بعد از ساعت اول NOx سرمی در هر دو گروه کاهش یافت و شیب این کاهش در گروه کم کاری تیروئید جنینی بیشتر بود. در قلب و آئورت، غلظت NOx در گروه کم کاری تیروئید جنینی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. به دنبال تزریق نیترات، در گروه کنترل غلظت NOx تنها در قلب و ریه افزایش یافت، ولی در گروه کم کاری تیروئید جنینی در هر سه بافت افزایش مشاهده شد.
نتیجه گیری
متابولیسم NOx در موش های بالغ با کم کاری تیروئیدی جنینی با گروه کنترل متفاوت می باشد و هورمون های تیروئیدی در متابولیسم NOx نقش اساسی دارند که خود را در زمان بلوغ نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
524
لینک کوتاه:
magiran.com/p1116673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!