بررسی راهکارهای مقابله با خشکسالی و کم آبی در منطقه سیستان

چکیده:
منطقه سیستان با مساحتی بالغ بر 8000 کیلومترمربع، به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان، در جنوب شرقی کشور و در جوار مرز افغانستان واقع شده است. تنها منبع آب منطقه، رودخانه هیرمند است که از داخل کشور افغانستان سرچشمه می گیرد و عموما«خشکسالی و کم آبی منطقه ناشی از کمبود آب این رودخانه است. کم آبی هیرمند نیز ناشی از دو پدیده است: یکی خشکسالی های طبیعی که در طول دوره آماری بیش از یک قرن، 14 بار به صورت بحران زا رخ داده، که می توان به آخرین آنها در سال 79-1378 اشاره نمود. در این سال، آورد سالانه رودخانه حدود 22/0 میلیارد مترمکعب بوده و خسارات متاثر از آن فقط در بخش کشاورزی 220میلیارد ریال برآورد گردیده است. دومین عامل ایجاد خشکسالی، ذخیره و برداشت آب در افغانستان است.
خشکسالی را می توان از لحاظ محدودیت آبی «نبود یا کمبود محسوس و معنی دار آب تعریف کرد» و هر فرایند و یا برنامه ای که به ایجاد زمینه برای افزایش ذخایر آب شیرین و نیز تداوم استفاده از آن منجر شود، مبارزه با خشکسالی و کم آبی به شمار می آید. لذا برای بررسی راه کارهای مبارزه با خشکسالی در منطقه سیستان، در این مقاله ابتدا پیرامون ویژگی های اقلیمی، پتانسیل های آبی و خاکی منطقه بحث می شود. سپس با توجه به ویژگی های خاص منطقه، از جمله وابستگی 100درصد منطقه سیستان به منابع آب های مرزی، و نیز تبخیر قابل ملاحظه سالانه منطقه، در خصوص روش های کاهش آن، احداث سازه های ذخیره آب، تغییر روش های زراعی، ایجاد رشته های دانشگاهی (زراعت در مناطق خشک) و جایگزینی مدیریت خطر پذیری به جای مدیریت بحران، پیشنهادها و راه حل های مناسب ارائه گردید است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p111705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!