تاثیر فراکسیون آبی بذر شوید (Anethum graveolens L) بر باروری و قندهای انتهایی موجود بر غشاهای ساختارهای سیستم تناسلی موش صحرایی ماده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به گزارش های متعدد در زمینه تاثیر عصاره تام گیاه شوید بر سیستم تناسلی جنس ماده، در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر فراکسیون آبی این عصاره، بر سیستم تناسلی و گلیکوکانژوگیت های سطح اندومتر و تخمدان موش صحرایی ماده پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی ماده بالغ، به 5 گروه: کنترل، دریافت کننده دوز پایین آبی و الکلی (به ترتیب 5/0 و 045/0گرم بر کیلوگرم) و دوز بالای آبی و الکلی (به ترتیب 5 و 45/0 گرم بر کیلوگرم) گیاه شوید تقسیم شدند (هر گروه، 8 حیوان). موش ها به مدت 10 روز، هر روز یک میلی لیتر از دوزهای مذکور را به صورت خوراکی دریافت کردند. در پایان آزمایش، با خونگیری از آئورت پشتی، میزان هورمون های استروژن و پروژسترون سرم اندازه گیری شد. تخمدان ها و لوله های رحمی جدا گردید و تغییرات مورفومتریک مقاطع بافتی تخمدان و رحم اندازه گیری شد و شدت واکنش گلیکوکانژوگیت های سطح اندومتر و تخمدان، با استفاده از لکتین های D BA، PNA، UEA، ConA و SBA بررسی گردید. موش های ماده، با موش های نر طبیعی جفت گیری شده (هر گروه 4 حیوان) و تعداد نوزادان، وزن و طول سر تا نشیمنگاه آنها اندازه گیری شد.
یافته ها
طول فاز دی استروس، در گروه دوز بالای عصاره آبی در مقایسه با گروه کنترل، به دو برابر افزایش یافت. قطر دیواره رحم، قطر طولی و عرضی تخمدان و قطر سلول های گرانولوزای جسم زرد، در مقایسه با گروه کنترل تا دو برابر کاهش نشان دادند. عدم بارداری و تولد نوزاد، در کلیه گروه های دریافت کننده فراکسیون آبی مشاهده گردید. شدت واکنش رنگ پذیری قندهای α-مانوز، N-استیل گلوکزامین و N-استیل گالاکتوزامین گلیکوکونژوگیت های سطح سلول های اندومتر رحم و تخمدان بالکتین های ConA،DBA و SBA در گروه های تیمار با عصاره، تغییرات معنی داری را در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
تجویز خوراکی فراکسیون آبی عصاره آبی و الکلی بذر گیاه شوید، احتمالا سبب ایجاد ناباروری در موش های صحرایی ماده می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 375
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!