بررسی کیفیت فاضلاب خروجی صنایع بزرگ فلزی در اهواز

چکیده:
رودخانه کارون در محدوده اهواز پذیرنده 51 درصد از فاضلاب صنایع فلزی است. این پساب ها حاوی آلاینده های فلزی و ترکیبات شیمیایی مختلفی می باشند که با تخلیه به رودخانه باعث کاهش کیفیت آب رودخانه کارون می شوند. فاضلاب گروه ملی فولاد، نورد و لوله اهواز، لوله سازی خوزستان و نورد کاویان بدون انجام تصفیه کامل مستقیما وارد رودخانه کارون می شوند و فاضلاب مجتمع صنایع فولاد اهواز بدون انجام عملیات کامل تصفیه وارد نهر ماله شده و در نهایت به تالاب شادگان تخلیه می گردند.
در این پژوهش جهت تعیین کیفیت فاضلاب این صنایع، بر روی خروجی نهایی هر صنعت یک نقطه نمونه برداری انتخاب شد و به مدت یک سال در شش نوبت از فاضلاب های خروجی نمونه برداری شد. نمونه ها با شرایط استاندارد به آزمایشگاه انتقال یافته و با استفاده از روش های ارائه شده در کتاب «روش های استاندارد برای آزمایش های آب و فاضلاب» آزمایش های مورد نیاز انجام گردید. پس از بررسی آماری و مقایسه نتایج به دست آمده، مشخص شد که بیشترین میزان بار آلودگی پارامترهای چربی و روغن و جامدات معلق توسط گروه ملی فولاد و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی، کلرور و نیترات توسط شرکت صنایع فولاد اهواز به محیط تخلیه می شود. هم چنین فاکتور انتشار هر یک از صنایع بر اساس میزان تولید محصول، آب مصرفی و مقدار تولید فاضلاب محاسبه شد. مقایسه نتایج حاصله نشان می دهد پارامترهای بررسی شده بالاتر از حد مجاز استانداردهای ملی و بین المللی برای تخلیه به محیط زیست می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p111751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!