بررسی وضعیت راهبردی تصفیه خانه فاضلاب شهرک قدس (غرب) و ارائه راهکار

چکیده:
بررسی میکروسکوپی لخته های لجن نشان داد باکتری های ایجاد کننده بالکینگ در تصفیه خانه به ترتیب فراوانی باکتری ام-پارویسلا و تیپ 0041 می باشد. رشد این باکتری ها احتمالا به دلیل پایین بودن نسبت غذا به میکروارگانیسم (1-d13/0 = F/M)، کمبود اکسیژن محلول در حوض هوادهی (mg/L2DO<) و رژیم هیدرولیکی اختلاط کامل در حوض هوادهی (32/1=dN) می باشد. وجود حوض ته نشینی اولیه و همچنین تخلیه فاضلاب مرکز پالایش خون،تخلیه لجناب حاصل از تغلیظ و تثبیت ناکافی لجن و نیز تخلیه لجناب ناشی از بسترهای لجن خشک کن به فاضلاب خام ورودی به خصوص در ساعات حداکثر دبی ورودی به تصفیه خانه از طریق ایجاد شوک بارآلی و افزایش نیاز به اکسیژن محلول در حوض هوادهی از عوامل دیگر ایجاد کننده بالکینگ در تصفیه خانه می باشند. در این مرحله مبانی طراحی و راهبری تصفیه خانه کنترل گردید و مشخص شد که تصفیه خانه به جهت داشتن تعداد حوض های ته نشینی ثانویه کافی و در نتیجه پایین بودن بار جرمی و هیدرولیکی و همچنین مناسب بودن زمان ماند هیدرولیکی در این حوض ها، دارای ظرفیت کافی برای غلبه بر مشکل بالکینگ می باشد و این ویژگی تاثیر پدیده بالکینگ را در افت کیفیت پساب خروجی به شدت کاهش داده است و در نهایت کیفیت پساب خروجی و کارایی تصفیه خانه مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از مشکلات راهبری که در اغلب تصفیه خانه های فاضلاب به روش لجن فعال ایجاد می شود، عدم ته نشینی مناسب لجن و فشردگی آن در حوض ته نشینی ثانویه می باشد. ته نشینی نامناسب لجن علاوه بر افت کیفیت پساب خروجی باعث افزایش حجم لجن و در نتیجه افزایش هزینه های تصفیه لجن می شود. در این تحقیق که در تصفیه خانه فاضلاب شهرک قدس انجام گردید کیفیت و کمیت فاضلاب خام ورودی به تصفیه خانه، راندمان حوض ته نشینی اولیه در حذف 5BOD، COD و TSS فاضلاب خام ورودی به تصفیه خانه، علل ته نشینی نامناسب لجن و عدم فشردگی آن در حوض ته نشینی ثانویه و نیز کیفیت پساب خروجی و کارایی تصفیه خانه به روش آزمایشگاهی بررسی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p111931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!