اثرات میدان الکترومغناطیسی تلفن همراه بر عملکرد تک نانوکانال پروتئینی OmpF: یک رویکرد تجربی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر با پیشرفت چشمگیر در سیستم های مخابراتی و ارتباطی، خطرات احتمالی امواج ناشی از تلفن همراه بر روی انسان ها، یکی از نگرانی های جدی جوامع در حال رشد و مدرن بشری به حساب می آید. لذا مطالعه اثرات امواج الکترومغناطیسی روی پروتئین ها به ویژه کانال های غشایی که مسئول حفظ شرایط فیزیکی و شیمیایی سلولی و انتقال پیام می باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بررسی اثرات میدان های الکترومغناطیسی تلفن همراه روی عملکردهای بیوفیزیکی کانال OmpF جداشده از اشرشیاکولی (E.Coli) در غشای دو لایه لیپیدی مسطح در شرایط آزمایشگاهی صورت گرفت.
روش بررسی
برای این منظور دینامیک کانال OmpF به صورت منفرد با استفاده از روش مونتال- مولر در غشای دو لایه لیپیدی مسطح بررسی گردید. سپس جریان های یونی عبوری (پیکوآمپر) از کانال، اندازه رسانایی، حساسیت به پتانسیل غشا و رفتار و الگوی باز و بسته شدن آن در بازه های زمانی در حد میکروثانیه، به صورت هم زمان با تکنیک ولتاژ کلامپ اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد میدان الکترومغناطیس ناشی از تلفن همراه بر حساسیت کانال OmpF به پتانسیل غشا، باز و بسته شدن و تعداد ساختارهای حد واسط آن تاثیر معنی داری گذاشته، درحالی که بر رسانایی آن تاثیری نداشته است. با حذف میدان الکترومغناطیس، کانال به سرعت در محدوده ی زمانی میلی ثانیه یا کم تر به حالت اولیه بازگشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها امواج ساطع شده از تلفن همراه روی عملکردهای زیستی کانال منفرد و میزان باز یا بسته بودن آن تاثیر معنی داری داشته و لازم است رویکرد استفاده از فانتوم در شناسایی اثرات منفی میدان ها بازنگری گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!