تاثیر عصاره لاواندر بر سندرم قبل از قاعدگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سندرم قبل از قاعدگی از مشکلات عمده 90- 80 درصد خانم ها است که با ترکیبی از تغییرات آزاردهنده فیزیکی، روانی یا رفتاری در خلال مرحله لوتئال سیکل قاعدگی مشخص می شود. اگرچه روش های درمانی مختلفی مطرح شده اند، اما درمانی که کاملا موثر و قطعی باشد مشخص نگردیده است. با توجه به شیوع بسیار بالای سندرم قبل از قاعدگی و اهمیت آن بر ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فرد و از آن جاکه در حال حاضر در مطالعات تجربی، هیچ نوع درمانی برای آن مورد تائید کامل قرار نگرفته، مطالعه حاضر جهت بررسی اثر عصاره لاواندر بر سندرم قبل از قاعدگی انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی یک سوکور در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 87-1386 بود که پس از تائید PMS و رد افسردگی (پرسشنامه بک) 90 دانشجو به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند انجام شد. از یک هفته قبل از قاعدگی با عصاره لاواند، دو قطره 2 بار در روز به مدت 2 ماه متوالی تحت درمان قرار گرفته و سپس شدت علایم سندرم قبل و پس از درمان اندازه گیری و با هم مقایسه شد. سپس داده ها با نرم افزار آماری SPSS17 و آزمون های2 Xو من ویتنی و T-test آنالیز شد.
یافته ها
گروه مورد و شاهد قبل از درمان از نظر شدت کلی علایم سندرم قبل از قاعدگی همگن بودند (086/0= p). نتایج نشان داد اگر جه شدت علایم سندرم قبل از قاعدگی بعد از درمان درهر دوگروه دارو و دارونما کاهش یافت اما میزان کاهش شدت علایم سندرم قبل از قاعدگی بعد از درمان در گروه لاواندر نسبت به دارونما کمتر بود (000/0= p).
استنتاج
عصاره گیاه لاواند به طور موثری باعث کاهش علایم سندرم قبل از قاعدگی شد و می توان از آن به عنوان درمان مکمل در تسکین علایم PMS استفاده کرد تا ضمن کاهش نیاز آنان به داروهای مسکن درد و عوارض جانبی آن از هزینه های اضافه سیستم درمانی هم اجتناب شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!