نقش بسیجیان و پایگاه های مقاومت بسیج در اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی

چکیده:
استقلال و اقتدار اقتصادی در سایه حمایت از کار و سرمایه بومی و درنهایت افزایش تولید ملی محقق میشود. اقتصادی میتواند داعیه اقتدار و بالندگی داشته باشد که تولید و مصرف داخلی حداکثری داشته و کفه میزان اقتصادی به سمت صادرات سنگینی کند. اقتصاد زمانی به سطح عالیه و آرمانی خواهد رسید که زیرساختهای بومی و داخلی داشته باشد و بدون وابستگی سرمای های، کاری و نیرویی به خارج و این عدم وابستگی در سایه تولید ملی و مصرف بومی در کشور محقق میشود. تولید ملی در سایه حاکمیت فرهنگ بسیجی حمایت از کار و نیروی بومی و جذب سرمایه داخلی به سطح حداکثری و مطلوب خواهد رسید. نهاد بسیج با توجه به عرصه های فعالیت گوناگون و گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین وجود مراکز آن در کلیه محلات، بخشها و شهرستانهای گوناگون و برخورداری از حمایتهای دولتی و امکانات مناسبی که در اختیار دارد، میتواند بهترین گزینه برای ایجاد و اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد. نهاد بسیج با توجه به گستردگی و مردمی بودن آن اگر مورد حمایت بیشتر دولت در زمینه اقتصادی قرار گیرد، با توجه به ویژگی ها و گستردگی های نهاد بسیج و داشتن پایگاه های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه های فعالیت متنوع، میتواند در ایجاد شبکه های اقتصادی در سطوح مختلف به موفقیتهای قابل توجهی دست یابد.
بنابراین، یکی از وظایف مهم نهادهای واسط اجتماعی، آماده کردن مردم برای پذیرش نقش اقتصادی جدید خود و ورود به عرصه اقتصادی است. در کشور ایران، بسیج یکی از مهمترین و کارآمدترین نهادهای اجتماعی واسط است که در دورانهای مختلف انقلاب، کارایی خود را ثابت کرده است. سرمایه های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی باتوان، بادرایت و تیزهوش ساخته است. بسیج بهعنوان یکی از منابع موثر در قدرت ملی با بهرهگیری از هویت و ویژگی های خاص خود، توان بازدارندگی در مقابل انواع تهدیدات از جمله تهدیدهای نرم را داراست؛ بنابراین بسیج و بسیجی نمیتواند نسبت به شناخت و مدیریت انواع تهدیدهای نرم اقتصادی بیتفاوت باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1128157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!