اداره مالی و بودجه مجلس اول شورای ملی

پیام:
چکیده:

با برپایی نخستین مجلس شورای ملی و ورود منتخبان ملت به عرصه قانون گذاری کشور، مجلسیان پیش از توجه به هر مسئله فردی، در اندیشه رفع مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران بودند. بنابراین، آن ها در ابتدای امر، بدون توجه به مسائل و مشکلات خود - به ویژه در موضوع مالی و تامین هزینه های زندگی فردی- مشغول کار شدند؛ تا اینکه، با مشکل نبودن منبع تامین هزینه های شخصی و حتی نمایندگی خود مواجه شدند. بدین ترتیب، تشکیل اداره مالی و یافتن منبعی برای تامین هزینه ها از چالش ها و اولویت های کاری مجلس اول قرار گرفت. از این رو، پرسش اصلی تحقیق را به این ترتیب می توان صورت بندی کرد که با توجه به شرایط زمانی و اوضاع آشفته اقتصادی که در زمان مجلس اول حاکم بود، آیا اداره مالی آن مجلس توانست در تامین هزینه های خود و مجلسیان موفق عمل کند؟
روش تحقیق در پژوهش حاضر، روش تحقیق تاریخی است. در این روش، اطلاعات لازم از منابع کتابخانه ای و اسناد موجود در آرشیو کتابخانه مجلس شورای اسلامی گردآوری شده است و در مرحله بعد، بر اساس نظم و توالی منطقی تاریخی پردازش و پس از آن، برای تحلیل پدیده تاریخی تدوین گردیده اند.
از نتایج تحقیق حاضر مستفاد می شود که اداره مالی مجلس اول به دلیل مشکلات و مسائل سیاسی و به ویژه اقتصادی، در تامین هزینه های خود ناکام ماند و حل این مشکل به دوره های بعد موکول شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1129539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!