تلفات تبخیر و باد دو نوع آبپاش تک نازله و سه نازله در سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک در شرایط اقلیمی اهواز

پیام:
چکیده:
درک صحیح از فاکتورهای موثر بر تلفات تبخیر و باد به منظور کاهش اثرات این عوامل و در نتیجه افزایش راندمان کاربرد آب در آبیاری بارانی بسیار مهم است. در مناطق نیمه خشک مانند بسیاری از قسمت های مختلف ایران، تلفات تبخیر و باد می تواند در آبیاری بارانی قابل ملاحظه باشد. هدف از انجام این تحقیق اندازه گیری تلفات تبخیر و باد برای دو نوع آبپاش سه نازله (ADF 25)و تک نازله ((Nelson F80APV مورد استفاده در سیستم های آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک و به دست آوردن روابط منطقی با استفاده از رگرسیون چند متغیره برای تخمین مقادیر تلفات تبخیر و باد تحت شرایط مختلف جوی و هیدرولیکی است. در آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک معمولا در هر زمان روی هر بال آبیاری تنها یک آبپاش در حال کار است این امر می تواند باعث متفاوت بودن تلفات تبخیر و باد این روش نسبت به روش های دیگر باشد. آزمایش ها به صورت آبپاش منفرد در محدوده فشارهای توصیه شده توسط کارخانه سازنده هر آبپاش در مزرعه آزمایشی واقع در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. فاکتورهای مورد بررسی در این تحقیق شامل فشار کارکرد آبپاش، سرعت باد، درجه حرارت محیط، رطوبت نسبی و کمبود فشار بخار اشباع محیط است. تلفات تبخیر و باد در شرایط آزمایش های انجام شده بین 4/1 تا 8/12 درصد متغیر بود. نتایج بدست آمده نشان داد سرعت باد و کمبود فشار بخار اشباع محیط مهمترین عوامل موثر بر تلفات تبخیر و باد می باشند و فشار کارکرد سیستم (برای فشارهای انتخاب شده) کمترین تاثیر را بر تلفات تبخیر و باد داشت. در نهایت معادلاتی برای تخمین تلفات تبخیر و باد در شرایط مختلف جوی و هیدرولیکی ارائه گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1133892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!