تاثیر فعالیت هوازی با شدت کم بر سطوح پلاسمایی هورمون پپتید گشاد کننده روده ای، فشارخون و ضربان قلب افراد مسن سالم و مبتلا به بیماری شریان کرونری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هورمون پپتید گشاد کننده روده ای (Vasoactive Intestinal Peptide، VIP)، نقش مهمی در تعدیل جریان خون کرونری ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی با شدت کم بر سطوح پلاسمایی هورمون VIP، فشارخون و ضربان قلب افراد غیرورزشکار سالم و مبتلا به بیماری کرونری (CAD) است.
روش بررسی
در این پژوهش 15 زن و 15 مرد سالم و 15 زن و 15 مرد بیمار مبتلا به CAD، به عنوان گروه کنترل و گروه آزمایش به طور تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها سه جلسه در هفته با شدت ثابت 10±100 ضربه در دقیقه به مدت هشت هفته به فعالیت هوازی پرداختند. برای بررسی تغییرات هورمون VIP، از تمامی آزمودنی ها در سه نوبت (قبل، بلافاصله و 24 ساعت پس از هشت هفته)، نمونه ی خونی گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که در چهار گروه تفاوت معنی داری بین میزان VIP پلاسمای قبل، بلافاصله و 24 ساعت بعد از هشت هفته تمرین مشاهده نشد. از طرف دیگر فشارخون سیستولیک سه نوبت چهار گروه (01/0P=) و فشارخون دیاستولیک سه نوبت، در مردان بیمار و زنان سالم (03/0P=) معنی دار بود، اما در فشارخون دیاستولیک سه نوبت دو گروه دیگر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. تفاوت معنی داری بین ضربان قلب سه نوبت سه گروه وجود داشت (002/0P=)؛ اما تفاوتی در مردان سالم مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق به نظر می رسد باید مدت و شدت هر جلسه تمرینی مورد توجه قرار گیرد تا به آستانه تحریک VIP برسد، شاید باعث ایجاد تغییرات قابل ملاحظه ای در سطوح VIP گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!