بررسی آندوسکوپی فوقانی در بیماران التهابی روده و کولیت های نامشخص

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بررسی های تشخیصی بیماری های التهابی روده، یکی از موارد تشخیصی انجام آندوسکوپی فوقانی است که علاوه بر تایید تشخیص، در افتراق کولیت های نامشخص نیز کمک کننده است. هدف از این مطالعه بررسی لزوم انجام آندوسکوپی فوقانی در بیماران مبتلا به التهاب روده بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 30 کودک در بیمارستان مرکز طبی به صورت سرشماری از مهر 1388 تا اسفند 1389 که به عنوان بیماری کرون و کولیت اولسراتیو به تشخیص قطعی رسیدند؛ تحت انجام آندوسکوپی فوقانی قرار گرفتند و داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون آماری t-test تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از30 کودک با تشخیص بیماری التهابی روده، تعداد 15 بیمار دچار کرون و مابقی کولیت اولسراتیو داشتند. نتایج مطالعه حاضر حاکی از درگیری ماکروسکوپی مری در 93% بیماران، درگیری معده در 87% و درگیری دئودنوم در 26% بیماران با تشخیص کرون بود. در بیماران کولیت اولسراتیو درگیری مری 80%، معده 66% و دئودنوم 20% بود. از نظر میکروسکوپی در بیماران کرون درگیری مری 94%، درگیری معده 80% و در نهایت درگیری دئودنوم 47% مشاهده شد. در بیماران کولیت اولسراتیو از نظر میکروسکوپی 94% درگیری مری، 87% درگیری معده و 67% درگیری دئودنوم داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به درصد قابل توجه درگیری دستگاه گوارش فوقانی در بیماران با بیماری التهابی روده، انجام آندوسکوپی در تمام بیماران جدا از نوع و محل درگیری و بررسی هیستوپاتولوژیک کاری منطقی و لازم بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!