بررسی وضعیت تراکم معدنی استخوان در زنان یائسه مبتلا به آرتریت روماتوئید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش تراکم مواد معدنی موجب بروز پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت تراکم معدنی استخوان بر اساس رده های مختلف سنی در زنان یائسه مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شده است.
روش بررسی
مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، بر روی 98 زن یائسه مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کرده به بیمارستان آموزشی درمانی 5 آذر شهرستان گرگان که نتایج سنجش تراکم استخوانی آنان در پرونده موجود بود، انجام شد. اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه از پرونده های بیماران استخراج گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آماره های توصیفی (فراوانی نسبی و فراوانی مطلق، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (رگرسیون، کای دو، ضریب همبستگی اسپیرمن و ANOVA)، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع 98 زن یائسه مبتلا به آرتریت روماتوئید با میانگین سنی39/9 ± 88/57 سال مورد بررسی قرار گرفتند. شیوع کلی استئوپروز 3/13% گزارش شد که با افزایش سن به طور معنی داری افزایش یافت (001/0P<). T-Scoreدر مهره های کمری و گردن استخوان ران به ترتیب 44/1 ± 45/2- و 26/1 ± 45/1- بود. بین سن و T-Score مهره های کمری (51/0-r=، 001/0P<) و گردن ران (39/0-r=، 001/0P<) همبستگی منفی و معنی داری وجود داشت. مدت یائسگی و مدت بیماری با تراکم استخوان رابطه معنی داری داشتند (05/0P<).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر شیوع نسبتا بالای پوکی استخوان در مهره های کمری و اثر منفی سن را بر دانسیته استخوانی تائید می کند، بنابراین توصیه می گردد در زنان در معرض خطر برنامه های پیشگیرانه انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!